Geluisterd naar kritiek
Ook in het interieur is te merken dat Ford goed heeft geluisterd naar de kritiek. Het meest in het oog springt het nieuwe touchscreen. Waar je het in het oude model nog moest doen met een schermpje dat kleiner was dan dat van een smartphone, is het nieuwe systeem een aangename verbetering. Het scherm heeft een hoge resolutie en in een oogopslag is het klimaatbeheer, multimedia en de navigatie te bekijken. Het aanraakscherm werkt snel en de gekoppelde spraakbediening is uitstekend, hoewel die eerst nog wat gewenning vraagt. Ook de knoppen van de klimaatregeling en die op het stuur zijn aangepast. Zo is de bediening van de cruise control vereenvoudigd en de airco stel je met grotere knoppen in, zoals we dat ook uit Volvo' s kennen. Het stuur is lekker dik en niet te groot, waardoor het goed in de hand ligt.
De auto is maar een paar millimeter in lengte toegenomen en logischerwijs is dit niet terug te zien in de binnenmaten. De ruimte is dan ook niet toegenomen, wat betekent dat de Focus weinig binnenruimte biedt wanneer je hem vergelijkt met de directe concurrentie. De passagiers op de achterbank zullen toch weinig reden tot klagen hebben, want het is goed toeven achter in de Focus. Hoofdruimte is voldoende aanwezig en mits de passagiers niet langer dan 1,85m zijn, kunnen ze hun benen comfortabel kwijt. Aan de kofferruimte is het wel te merken, qua inhoud is dit de kleinste in zijn klasse. Wij rijden de Titanium uitvoering en deze is standaard voorzien van sportstoelen. Ze bieden erg veel steun in bochten en tijdens langere stukken rijden blijft het comfort aanwezig.
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium