Zuinig is anders
Tot 120 kilometer per uur kun je gebruik maken van de elektromotoren. Rijd je sneller, of zijn de accu's leeg, dan schakelt de brandstofmotor automatisch in. Dit gaat schokvrij en je merkt het enkel door de lichte toename van het geluid en op de applicatie op het infoscherm. Volgens 'het boekje' moet je een verbruik kunnen halen van 1,9 liter per 100 kilometer. Bovengemiddeld zuinig is de tweeliter brandstofmotor niet en met een range van 45 kilometer per vol accupakket blijkt het testverbruik vele malen hoger te liggen. Aangezien deze auto door het gros zakelijk wordt gereden, hebben we de elektrische motoren gebruikt in stedelijk gebied en op benzine gereden op de snelweg. Zo verkrijg je een voor een auto als deze realistisch verbruikscijfer. Met een gemiddeld verbruik van 8,1 liter per 100 gereden kilometers is de Outlander zeker niet uitzonderlijk zuinig. Daarbij is de tankinhoud verkleind ten opzichte van de andere Outlanders - van 60 naar 45 liter - en sta je dus vaker aan de pomp dan je lief hebt. Toch heeft zijn aandrijflijn grote voordelen ten opzichte van een meer conventionele motorisatie. Elektrisch rijden heeft vooral in stedelijk gebied als voordeel dat het geen uitstoot genereert. Daarbij is de vermogensafgifte vele malen soepeler. Opladen gaat eenvoudig en snel genoeg. Zit er helemaal geen energie meer in de accu's, dan is de tijd van een middagje winkelen voldoende voor het volledig laden.
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive
Subaru Forester 2.0D Comfort
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher
Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ
BMW X3 sDrive18d High Executive
Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium