Strak en comfortabel
Grote vraag van deze test is of de driecilinder sterk genoeg is om de bijna 1.300 kilogram zware en wat minder aerodynamische C-Max aan dezelfde aansprekende prestaties te helpen als de Focus. Het antwoord hierop is kort en krachtig: een volmondig ja! Zowel vanuit stilstand als tijdens tussenacceleraties worden de vlotte prestaties soepel geleverd en hoor je enkel een lekkere brom van onder de motorkap. Op constante snelheden is het geluid verdwenen en cruise je in alle stilte. Niet alleen de motor is - wederom - een prettige verrassing, ook het stuur- en rijgedrag is fenomenaal voor een auto van dit type. Van een midi-MPV verwacht je niet het directe stuurgevoel en het strakke weggedrag dat deze auto tentoonspreidt. Toch is hij comfortabel genoeg en hoor je geen klagen van de passagiers. Zoals in veel auto's haal je ook in de C-Max het opgegeven verbruik - 5,1 liter per 100 kilometer - niet. In de week dat wij hem reden, realiseerden we een verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer, waarbij we een mix tussen stadsverkeer en snelwegkilometers hebben afgelegd.
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 Business
Mazda 5 1.6 ciTD Business
Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose
Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline
Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition