Prima daily driver
Ondanks de enorme 20 inch velgen en ultraplatte banden is de RS 4 in de Comfortstand een aangename auto om kilometers mee te maken. Slechts bij grote gaten en hoge dwarsrichels merk je dat het incasseringsvermogen van de banden (265/30) erg beperkt is. Maar door de bank genomen is de RS 4 in deze setting erg plezierig. De zeventraps S tronic schakelt onmerkbaar en soepel op en houdt het toerental laag waardoor het aangenaam stil blijft aan boord. Bij 130 km/u wijst de toerenteller 2.200 toeren aan. Nog 6.300 te gaan tot het rode gebied...
Zijn praktische bruikbaarheid en relatief hoge comfort onderscheiden hem van de M3 en de C 63 AMG; de M3 is er niet als station en de C 63 is te hard geveerd voor langere ritten. De testauto is uitgerust met RS schaalstoelen waarin je stevig ingeklemd zit. De wangen van de zitting en rugleuning kunnen naar believen opgeblazen worden waardoor je geen millimeter wijkt. Kostbaar zijn ze wel, bijna 4 mille, en je hebt geen elektrische verstelmogelijkheden. Voor mensen met lange benen zijn de S-sportstoelen wellicht de betere keuze, deze hebben namelijk een verlengbare zitting.
Ongemerkt ben ik al en uurtje onderweg in de RS 4 en er is eigenlijk nog niets dat me in negatieve zin opgevallen is. Het is tekenend voor datgene waar Audi goed in is: doordachte en kwalitatief hoogwaardige auto's bouwen. De A4 is er in zijn huidige vorm alweer dik vier jaar en doet, zeker in het interieur, nog niet verouderd aan. Het dashboard is een toonbeeld van goede ergonomie en de MMI laat zich blindelings bedienen. Wat ik wel jammer vind is dat het instrumentencluster nauwelijks anders is dan dat van een standaard A4. Afgezien van de schaalverdeling en typografie is er weinig veranderd. Een analoge oliedruk en -temperatuurmeter zouden hier zeker niet misstaan.