Geen ergonomische ramp
Het interieur is identiek aan dat van de andere Focussen. Het dashboard oogt druk en weinig ergonomisch, maar in werkelijkheid valt het alleszins mee. Sterker nog; sommige functies zijn in de Focus makkelijker te bedienen dan in sommige van zijn directe concurrenten, ondanks de riante hoeveelheid knoppen. Alleen op het stuurwiel al zitten er twintig. Maar zonder dat we de handleiding gelezen hebben is hun functie duidelijk: met de pijltoetsen links bedien je de boordcomputer, met de pijltoetsen rechts het entertainment- / navigatiesysteem.
Als we een opmerking moeten maken over de ergonomie: de bovenste pijltoets zit op de rand van de stuurwielspaak en is hierdoor nauwelijks met de duim te bedienen waardoor de hand van het stuur moet. Onze testauto is een Titanium-uitvoering en is onder andere voorzien van het Driver Assistant pack en Easy Driver pack. Dat houdt in dat we de beschikking hebben over verkeersbordherkenning, rijbaanassistent, automatisch groot licht en een (file) parkeerhulp. Dankzij het Individual pack is het meubilair met zwart leer bekleed en zijn de voorstoelen verwarmd. Al deze technologieën zijn zeer welkom, aangezien we een fiks aantal kilometers gaan maken in koud en donker weer.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost