Respect
Met zijn scherp gevormde front dwingt hij respect af. 'No more mister nice guy', lijkt hij te zeggen. Die neus is het nieuwe familiegezicht van Volkswagen, dat we al kennen van de Scirocco en Golf VI. Waar de meeste auto's in de compacte klasse een nogal druk ontwerp hebben, is de Polo juist heel eenvoudig vormgegeven. Geen rare foefjes, maar simpele lijnen en vormen. Aan de voorkant is dat heel goed gelukt, de achterzijde ziet er naar onze smaak iets té simpel uit. Hier hadden de ontwerpers wat meer fantasie mogen hebben. Dat neemt niet weg dat de achterzijde goed past binnen het ontwerp van de gehele auto. De tot de achterkant doorlopende schouderlijn benadrukt bovendien zijn volwassenheid.
Hij lijkt ook veel steviger op de poten te staan dan zijn voorgangers. Die indruk wordt gewekt door die schouderlijn, maar ook door de horizontale lijst die koplampen met elkaar verbindt en de wijde luchtinlaat onder voorbumper. Waar de hoogte amper toenam is de nieuwe Polo een stuk breder dan het vorige model, een trend die al een tijdje gaande was. De afwerking is subliem; de plaatdelen en kunststofdelen sluiten perfect op elkaar aan. Onze testauto had wel te kampen met een slecht passend raamlijstje, maar we nemen aan dat dit exemplarisch is. Indrukwekkend is vooral de ruimte tussen de verschillende plaatdelen, zulke smalle en rechte naden hebben we in deze klasse niet eerder gezien.
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline