Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

- 15 september 2009

Veiligheid

In de praktijk is dat geen probleem, omdat deze VW niet uitnodigt om zo hard mogelijk de bocht te ronden. Daarvoor mist hij het sportieve onderstel en de scherpe besturing die bijvoorbeeld een Ford Fiesta wel heeft. Veiligheid en zuinigheid de kernwoorden bij de Polo. Het weggedrag is voorspelbaar en neutraal. Of je nu met veel of met weinig snelheid een bocht neemt: hij reageert altijd precies hetzelfde. Maak je het te bont, dan staat het standaard ESP altijd klaar om te grijpen. Voor een auto van minder dan vier meter lang ligt de Wolfsburger heel stabiel op de weg. Zelfs een uitwijkproef is niet voldoende om hem van zijn stuk te brengen. En mocht het toch fout gaan: de nieuwe Polo kreeg vijf NCAP sterren.

De nadruk ligt bij het onderstel op comfort, dat komt met name tot uiting op slecht wegdek. Waar veel kleine auto's stoterig reageren, blijft de Polo keurig in het gelid. Ook bij verkeersdrempels is het comfortabele onderstel een zegen. Hij schakelt zoals we van andere Volkswagens gewend zijn: licht, maar precies. Helaas biedt de koppeling weinig feedback, waardoor het aangrijpingspunt lastig te vinden is. Het rempedaal geeft juist veel feedback: de remmen zijn goed te doseren en vertragen prima. Afgezien van de zwakste benzine- en dieselmotor zijn alle Polo's uitgerust met schijfremmen voor alle wielen, terwijl de meeste compacte auto's nog trommelremmen aan de achterzijde hebben.

Alle motoriseringen hebben een groen energielabel en vallen in het 20% bijtellingstarief. Op dit moment is de 1.6 TDI BlueMotion het zuinigst met 3,8 liter per 100km, maar begin 2010 volgt een 1.2 TDI met een verbruik van slechts 3,3 liter. Onze testauto is voorzien van een 1.4, met 85pk voorlopig de sterkste benzinemotor. Deze krachtbron voldoet goed in de Polo, de prestaties zijn voldoende voor een auto als deze. Bij lage toerentallen heeft hij echter weinig pit, waardoor je meer toeren moet maken en dat zorgt er weer voor dat het opgegeven verbruik van 5,9 liter lastig te evenaren is. We kijken dan ook uit naar de nieuwe 1.2 TSI, die dankzij een turbo goed is voor 105pk en toch maar 5,5 liter per 100km verbruikt.

85 pk
132 Nm
177 km/h
12,1 s
6,7 (5.9) l/100km
139 g/km
F
22%
€ 13.290
€ 19.375
€ 355 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • 2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • 2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • 2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • 2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • 2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline