Veiligheid
In de praktijk is dat geen probleem, omdat deze VW niet uitnodigt om zo hard mogelijk de bocht te ronden. Daarvoor mist hij het sportieve onderstel en de scherpe besturing die bijvoorbeeld een Ford Fiesta wel heeft. Veiligheid en zuinigheid de kernwoorden bij de Polo. Het weggedrag is voorspelbaar en neutraal. Of je nu met veel of met weinig snelheid een bocht neemt: hij reageert altijd precies hetzelfde. Maak je het te bont, dan staat het standaard ESP altijd klaar om te grijpen. Voor een auto van minder dan vier meter lang ligt de Wolfsburger heel stabiel op de weg. Zelfs een uitwijkproef is niet voldoende om hem van zijn stuk te brengen. En mocht het toch fout gaan: de nieuwe Polo kreeg vijf NCAP sterren.
De nadruk ligt bij het onderstel op comfort, dat komt met name tot uiting op slecht wegdek. Waar veel kleine auto's stoterig reageren, blijft de Polo keurig in het gelid. Ook bij verkeersdrempels is het comfortabele onderstel een zegen. Hij schakelt zoals we van andere Volkswagens gewend zijn: licht, maar precies. Helaas biedt de koppeling weinig feedback, waardoor het aangrijpingspunt lastig te vinden is. Het rempedaal geeft juist veel feedback: de remmen zijn goed te doseren en vertragen prima. Afgezien van de zwakste benzine- en dieselmotor zijn alle Polo's uitgerust met schijfremmen voor alle wielen, terwijl de meeste compacte auto's nog trommelremmen aan de achterzijde hebben.
Alle motoriseringen hebben een groen energielabel en vallen in het 20% bijtellingstarief. Op dit moment is de 1.6 TDI BlueMotion het zuinigst met 3,8 liter per 100km, maar begin 2010 volgt een 1.2 TDI met een verbruik van slechts 3,3 liter. Onze testauto is voorzien van een 1.4, met 85pk voorlopig de sterkste benzinemotor. Deze krachtbron voldoet goed in de Polo, de prestaties zijn voldoende voor een auto als deze. Bij lage toerentallen heeft hij echter weinig pit, waardoor je meer toeren moet maken en dat zorgt er weer voor dat het opgegeven verbruik van 5,9 liter lastig te evenaren is. We kijken dan ook uit naar de nieuwe 1.2 TSI, die dankzij een turbo goed is voor 105pk en toch maar 5,5 liter per 100km verbruikt.
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline