Het milieu is hot!
Autorijden wordt tegenwoordig steeds vaker overschaduwd door de klimaatverandering en de milieudiscussie. Veel merken proberen hun steentje bij te dragen aan een schoner milieu, niet in de laatste plaats uit marketingtechnische redenen om een ‘groen’ imago te krijgen. Toyota zet in op een combinatie van elektromotoren en verbrandingsmotoren, BMW is druk bezig met de brandstofcel en Mercedes-Benz ontwikkelt en verfijnt de dieseltechnieken. Ook Volkswagen biedt extra zuinige en milieuvriendelijke dieselmodellen aan en noemt die “BlueMotion”, waarbij door middel van redelijk eenvoudige aanpassingen de auto een lager verbruik haalt en het milieu minder belast.
Reeds in 1999 kwam Volkswagen met de 3L Lupo, die door middel van allerhande inventieve aspecten zoals een start- en afzetsysteem voor de motor en een gerobotiseerde en perfect gespatieerde automatische zesbak 1:33 zou kunnen rijden. Deze auto was echter behoorlijk kostbaar en bood door de gewichtsbesparingen en andere veranderingen weinig comfort en werd hierdoor slechts mondjesmaat verkocht. Zijn geestelijke opvolger is de hier geteste Polo BlueMotion, die weliswaar bijna een liter meer brandstof verbruikt op de honderd kilometer maar meer comfort en waar voor zijn geld biedt vanwege de relatief simpele ingrepen.

Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

Suzuki Swift 1.6i Sport

Ford Fiesta 1.6 Sport

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

MINI Cooper 1.6 16v Chili

2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline


