Indrukwekkend, indrukwekkender
Het uiterlijke vertoon van de RS creëert hoge verwachtingen en dat blijkt niet onterecht. De Focus snelt vanuit stilstand naar de 100 km/u in 5,9 seconden. Nu zijn er nog wel een aantal hot hatches te noemen die op papier rond deze waarden hangen, maar de beleving bij deze Ford is haast ongekend met de enorme brul uit het uitlaatsysteem. Daarnaast blijft hij maar sleuren en zit je in een mum van tijd op hoogst illegale snelheden. Waar de acceleratie vanuit stilstand imposant is, is het onophoudelijke vermogen misschien nog wel indrukwekkender. De grip is zelfs bij vol accelereren vanuit stilstand goed. Een bezwaar tegen voorwielaandrijving in combinatie met een hoog vermogen, is het zogenaamde torque steer dat dan ontstaat. Dat wil zeggen dat de krachten op de beide voorwielen zo heftig zijn, dat de auto uit zichzelf begint te sturen. Nu heeft Ford het zogenaamde RevoKnuckle ophangingsysteem ontwikkeld en toegepast op de RS, waardoor dit onrustige gedrag sterk verminderd wordt. Evengoed voel je bij een volle acceleratie echt nog wel een lichte vorm van torque steer, het is dan ook noodzakelijk om beide handen nog steeds goed aan het stuur geklemd te houden.
Zoals het een sportieve auto betaamt, kan je met korte klappen over naar volgende versnellingen. Dit gaat opvallend gemakkelijk en soepel. Sowieso kenmerkt de RS zich als een makkelijk te rijden sportieveling. Ook de bediening van de pedalen gaat als vanzelf. Naar onze persoonlijke voorkeur had dit allemaal best wat strakker gemogen, zoals het eigenlijk bij een krachtpatser hoort. Een voordeel daarvan is wel dat de auto niet snel vermoeiend wordt. Ook langere afstanden waren prima te doen, als er dan kritiek geleverd zou moeten worden dan zou het hoogstens de rolgeluiden van de dunne banden op slecht wegdek betreffen.

Volvo C30 2.4 D5 Momentum

Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

Volkswagen Golf R32 3drs DSG

Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

Volkswagen Scirocco R

Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

BMW 1 Serie 118i High Executive

Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

Mazda 3 MPS 2.3 DISI

Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

2013 - Ford Focus Electric Titanium

2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost


