Kleurige Recaro’s
Waar aan de buitenkant de standaard Focus ver naar de achtergrond verdreven is, is het interieur niet totaal omgegooid. Het dashboard is vrij standaard gebleven. Dezelfde klokkenwinkel, dezelfde ventilatieroosters en hetzelfde navigatiesysteem. In de stuurkolom komt helemaal tot uiting dat we te maken hebben met een standaard dashboard, want met het overbodig worden van het contactslot - door de startknop naast de stoel - is er een simpele afdekklep op die positie geplaatst. Gelukkig maken de turbo- en temperatuurmetertjes bovenop het dashboard het enigszins goed, maar toch had Ford er hier wel wat meer uit kunnen halen. Daarnaast zorgen de kleurcombinaties van zwart kunststof, antraciet carbon en zilvergrijs kunststof met name rond de middenconsole een onrustige uitstraling. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat de bediening van de diverse instrumenten prettig en functioneel is, evenals bij een reguliere Focus.
Wat de stoelen betreft is het – gelukkig – over een heel andere boeg gegaan. Die zijn sportief tot en met. Kuipen zoals kuipen bedoeld zijn. De Recaro’s vergewissen de rijder zich ervan dat de stoelen niet de beperkende factor zullen zijn bij flink gooi- en smijtwerk met de RS, je kan werkelijk geen kant meer op als je eenmaal zit. De constructie is bikkelhard en dat merk je bij het instappen, want je dient je in één keer goed in de stoel te laten zakken. Even half op de rand zitten is geen prettige ervaring. Gelukkig zijn de zitting en leuning van de stoel dusdanig bekleed, dat toch enig comfort geboden wordt. Zelfs lange ritten zijn niet vervelend. De verstelbaarheid is bij kuipstoelen altijd wat minder en dat is hier niet anders. De afstand tot het stuur en de hoek van de rugleuning zijn te wijzigen, maar bijvoorbeeld de hoogte niet. En laat dat laatste nu juist een kritiekpuntje zijn, want de relatief hoge zit past minder goed bij een auto als deze. De kleuren van de stoelen roepen gemengde reacties op. De RS-kleuren groen en blauw in combinatie met zwart leer en grijs alcantara is op zijn minst bijzonder te noemen, maar goed, dat is de auto natuurlijk ook.
Volvo C30 2.4 D5 Momentum
Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
Volkswagen Golf R32 3drs DSG
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente
Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line
BMW 1 Serie 118i High Executive
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Mazda 3 MPS 2.3 DISI
Honda Civic 2.0i-VTEC Type R
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost