Plezierig rijden
Onze testauto is voorzien van een 145 pk sterke 2.0 liter benzinemotor, die we ook kennen uit de andere Focus- en Mondeolijn. De topsnelheid ligt boven de 200 en in 10,4 seconden zit je op honderd. Hij is stil, rijdt sportief en heeft voldoende vermogen om de Focus CC van zijn plek te krijgen. Maar in de hogere versnellingen wordt hij vanaf honderd kilometer per uur wat traag. Dan mist de Ford-motor het vermogen om lekker door te trekken en zul je terug moeten gaan naar een lagere versnelling om die power te verkrijgen. Dat kost natuurlijk benzine. Tijdens het testen van de CC kwamen wij uit op een verbruik van 9,5 liter per honderd kilometer. Niet sensationeel zuinig, maar ook niet gortig. Gewoon, normaal voor een 2.0 liter.
De voorruit van de Ford is hoog en houdt je hoofd uit de wind, als je tenminste niet langer dan 1.90 meter bent. Je kunt dan overigens nog steeds de bestuurdersstoel lager zetten, waardoor je minder wind door je haren voelt gaan. Een windvanger – kosten 350 euro – is wel aan te raden... Het houdt veel wind tegen en daardoor doe je sneller het dak naar beneden, ook bij temperaturen rond de zestien graden. Zolang het maar droog is dus. Met het dak erop vangt de auto niet meer wind dankzij de stalen constructie.
Het zicht rondom is – ook als coupé – goed, maar de zijspiegels zijn klein uitgevallen en hadden wel wat groter mogen zijn. De hoog uitgevallen kont belemmert je echter tijdens het achteruit rijden, parkeersensoren achter zijn daarom geen overbodige luxe. Verder rijdt de Focus CC als een echte Ford; hij stuurt fijn en ligt goed op de weg dankzij de stugge vering. De versnellingsbak is fijn, al zijn de slagen wat aan de korte kant. Dat maakt het rijden wel weer lekker sportief en zorgt voor vele prettige kilometers.
Error loading images. One or more images were not found.