Autobahn A8 Stuttgart-München
Meteen maar met de pointe van het betoog beginnen: de C-Klasse is een fantastisch sturende en rijdende auto geworden! Een Mercedes-Benz is voor de sportieve automobilist eigenlijk nooit de eerste keuze geweest, maar tegenwoordig weet Das Haus een behoorlijke portie emotie en rijbeleving in zijn producten te stoppen. De nieuwe C-klasse is op het gebied van rijeigenschappen een grote verandering ten opzichte van zijn voorganger. Die kenmerkte zich toch vooral door een comfortabel en ietwat gezapig rijgedrag en daar is bij de W204 absoluut geen sprake van. De ingenieurs bij Das Haus hebben vanuit hun ontwikkelingscentra aan de andeke kant van de A8 hun doel gezien: München. De nieuwe C ligt – zeker als Avantgarde – bijzonder strak en vlak op de weg. Daarbij is het bochtgedrag aanmerkelijk sportiever en communicatiever dan bij de W203. De scherpe, maar duidelijk bekrachtigde besturing draagt hier verder aan bij. Deze ingrediënten maken de nieuwe C-Klasse ook voor mensen die van agielere auto’s houden een zeer goed te verdedigen keuze.
De C-Klasse ligt als het spreekwoordelijke blok op de weg en de Avantgarde is duidelijk sportiever en directer dan de Elegance, die vooral op comfort gericht is. Een duidelijke strategie van Mercedes om vooral de Avantgarde aan te laten schurken tegen de 3er van BMW. Daarbij behoudt de Mercedes-Benz meer comfort dan de Beamer, maar duidelijk is dat de Avantgarde behoorlijk strak en kort is afgeveerd. De C-Klasse heeft tussen sportiviteit en comfort een goede balans gevonden en is als Avantgarde eerder geneigd sportief te zijn dan comfortabel. Het blijft echter altijd een auto met een veilig weggedrag, want bij forceren is hij eerder onderstuurd dan overstuurd, zoals je eigenlijk bij een achterwielaangedreven auto zou verwachten. Mocht het dan alsnog mis dreigen te gaan, dan is er het ESP dat bij Mercedes-Benz altijd op de loer ligt!
In de testauto lag de meest populaire dieselmotor van de C-Klasse: de 220 CDI. Een bekende motor, die nu 170 pk en 400 Nm levert en dat zijn toch serieuze getallen. De importeur had deze motor gekoppeld aan de beproefde vijftraps-automaat en dat zorgt voor een prima combinatie. De motor voelt lekker fel en vlot aan en je merkt dat hij er zin in heeft. Hij presteert uitstekend voor een viercilinder-diesel en dat uit zich in een behoorlijk gemiddeld verbruik van 1:12.6. Deze prestaties merk je niet alleen bij het tanken en het afrekenen, maar ook tijdens het rijden. Hij produceert een behoorlijk motorgeluid en dat valt juist op omdat de rest van de auto zo stil en rustig is. Het is geen bijzonder storend motorgeluid, maar het is wel jammer.
2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet
2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde