Krap achterin
Soms zijn er auto’s die in het donker en bij een beetje kunstlicht een fantastisch interieur hebben. In deze categorie moet je de W204 ook plaatsen. Als je ’s avonds instapt onder een lantaarnpaal dan walmt de luxe je tegemoet. Het weelderige leer en de mooie middenconsole met vele lampjes ademen welstand. Neem plaats en trek het portier met een dof kluisgeluid dicht. Overstem de moppers vanaf de achterbank met de audio-installatie, want achterin zitten is in de C-Klasse eigenlijk nauwelijks te doen. Met de voorstoelen in een normale positie is de beenruimte op de achterbank beperkt tot een zeer matige en bovendien zit je al gauw met je hoofd tegen het dak aan. Erg jammer dat Mercedes daar geen rekening mee heeft gehouden, want het is een handicap die eigenlijk alle auto’s in deze klasse kenmerkt. Voorin is de ruimte echter prima en daar zit je op uitstekende stoelen die door Mercedes-Benz in de Avantgarde-versie standaard met een combinatie van stof en een lederlook (!) worden uitgerust en dat moet je niet willen in een auto met deze klasse.
Des te beter dat onze testauto voorzien was van echt lederen bekleding. Dit vergt een investering van iets meer dan tweeënhalve mille, maar het is wel een optie dat deze auto verdient. Dat geldt eigenlijk ook voor het navigatiesysteem in deze auto. Dit is verbonden aan een uitstekende geluidsinstallatie en is tot 1 mei 2008 zelfs gratis! Het eenvoudigere navigatiesysteem maakt het dure systeem eigenlijk overbodig en die drie mille kun je dus in de zak houden. De rest van het dashboard kenmerkt zich ook door mooie materialen en een chirurgische afwerking. Overal waar je voelt is er zacht plastic en vooral de schitterende interieurlijsten in aluminium verdienen een compliment. Hier heeft Mercedes-Benz ten opzichte van de voorganger een enorme stap voorwaarts gezet.
De bediening van de auto werkt ook zoals je het in een Benz verwacht. Dat noem ik specifiek zo omdat de Benz slechts één stuurstengel heeft. Hierin zit alles verwerkt: van ruitenwisser tot richtingaanwijzer. Daarboven zit een ministengel die de Tempomat bedient. En dat mag anders heten dan een cruise-control, want het werkt zo heerlijk! Het stengeltje omhoog en hij houdt de snelheid vast. Nog eens omhoog is een km/h versnellen en helemaal omhoog levert 10 km/h acceleratie op. Een supersysteem dat kinderlijk eenvoudig werkt en niet met kleine priegelknopjes in elkaar steekt. Wel irritant dat je soms de Tempomat erop zet terwijl je richting aan wilt geven.
En dan waar het (niet) om gaat in deze klasse: de laadruimte. Die meet 485 liter en dat is meer dan zijn concurrenten bieden. Het is nog steeds geen superruime stationcar, maar hij biedt wel meerwaarde ten opzichte van de limousine. Bij de C-Klasse Estate krijg je daarnaast ook nog een boodschappenkrat. Altijd leuk om bij de Albert Heijn de melk en stroopwafels in een van driepuntige ster voorziene kist te zetten.
2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet
2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde