Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

Dennis van 't Kruis - 24 november 2007

Grote stappen, snel thuis

De tweeliter onder de motorkap is er een van het soort ‘grote stappen, snel thuis’. De diesel komt enthousiast uit de startblokken. De sprint naar honderd wordt voltooid in 10,1 seconde. Zolang de motor koud is, laat de diesel zich vrolijk nagelend horen. Dat geluid verdwijnt grotendeels zodra de olie is opgewarmd. Ook bij snelheden rond de 120 km/h blijft het in het interieur lekker rustig. De motor draait dan niet meer dan 2.200 tpm. Volgens de opgave van Peugeot zou de 308 een verbruik hebben van 5,5 l/100 km. Wij kwamen uit op een gemiddelde van op 8 l/ 100 km. Bij dat resultaat moet een grote nuancering geplaatst worden. We hebben namelijk niet bepaald rustig gereden. Het is niet zo dat we constant vol gas hebben gereden of dat we de naald van de toerenteller telkens in het rood hebben gejaagd, maar door de geringe geluidsproductie rijd je vaak sneller dan je denkt. De rijstijl bestond uit snel optrekken bij het stoplicht en een iets hogere kruissnelheid op de snelweg. Toch zal de officiële opgave wel haalbaar zijn. Tijdens een rit waarbij de cruise control was ingesteld op 110 km/uur, was gedurende vijfentwintig kilometer een verbruik van 3,7 l/100 km zichtbaar op het display.

Voor het bochtenwerk heeft de Fransman een redelijk strak onderstel meegekregen. Daardoor heeft de auto niet het comfort dat zo kenmerkend is voor een Franse auto. Op slecht wegdek worden de ergste oneffenheden aan de passagiers doorgegeven. Sportief een bocht door is geen probleem, maar de 308 geeft je niet echt het gevoel dat hij er ook plezier in heeft. Dat komt vooral doordat hij dan zijn gewicht van 1.383 kg laat voelen. Tijdens het aanremmen voor een snelle bocht bekruipt het gevoel dat het nooit goed kan gaan. Je kunt dan twee dingen doen. Je kunt extra bijremmen, zodat het geen sportieve bocht meer is of je negeert dit gevoel en dan blijkt dat het toch goed gaat. De carrosserie helt tijdens een dergelijke behandeling licht over, maar de gekozen richting wordt wel gewoon gevolgd. Intussen laten de banden zich wel flink horen. Ook hoorbaar is het Lane Departure Warningsystem dat als optie aan de testauto is toegevoegd. Als de chauffeur geen richting aangeeft tijdens het wisselen van rijbaan, waarschuwt dit systeem de bestuurder doormiddel van trillingen in de stoel dat de auto een lijn overschrijdt. Dit is een handig systeem voor wanneer je in slaap dreigt te vallen, maar tijdens een normale rit merk je dat er soms wel erg snel gewaarschuwd wordt. Dat gaat na een korte tijd al irriteren en de knop waarmee je het systeem kan uitzetten is dan al snel ingedrukt.

136 pk
320 Nm
206 km/h
10,1 s
8,0 (5.5) l/100km
139 g/km
G
22%
€ 18.950
€ 38.470
€ 705 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Mazda 3 MPS

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Seat Leon Cupra R

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro Line

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

  • Nissan Leaf

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI