Zee van licht
Zoals de auto op de foto’s staat, zal hij niet veel gekocht en of geleast worden. Hij is volgepropt met opties, duidelijk bedoeld om te imponeren en gaat hem goed af. Het algehele kwaliteitsgevoel is hoog en qua afwerking laat hij op het eerste gezicht geen steken vallen. De enige minpuntjes dat we na enige tijd konden vinden, waren de draaiknoppen van het radio/navigatiesysteem. Deze met chroom omrande bedieningsknoppen voelen klein, glad en breekbaar aan. Dat laatste valt een klein beetje te verklaren door het feit dat je de knoppen niet alleen kunt draaien, maar ook indrukken. Het stukje techniek dat die actie mogelijk maakt, heeft net iets te veel speling.
Het navigatiesysteem zelf werkt op een logische manier en ook een novice zal vrij snel een routeaanvraag kunnen invoeren. Het grote scherm is ingebouwd in de bovenkant het dashboard en verrijst automatisch zodra de auto gestart wordt. Zolang de zon er niet direct op schijnt, is deze goed afleesbaar. De optie die je eigenlijk niet mag missen is het panoramische dakraam. Dit raam wordt met een tweedelig schuifgordijn gesloten en zorgt voor een zee van licht in het interieur. Het is meer dan waarschijnlijk dat deze optie een pluspunt zal zijn zodra de auto weer ingeruild wordt. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Deze optie kost niet meer dan € 550. De bedieningsknop is geplaatst tussen de voorstoelen. Je kunt de knop half indrukken zodat het gordijn stopt met openen zodra je de knop weer loslaat. Of je kunt de knop helemaal indrukken en direct weer loslaten. Op dat moment gaat het automatisch gordijn helemaal open.
Het zal geen verrassing zijn dat de zitpositie goed is, maar de stoelen zijn wel harder dan je van een Franse auto zou verwachten. De zijdelingse steun is echter meer dan voldoende. Op de achterbank is het niet beter dan bij zijn voorganger. Als je eenmaal zit, dan zit je prima, maar de ruimte voor je knieën houdt niet over. Op zich is dat geen groot probleem, de 308 zal vooral geleast worden en dan zit er meestal maar een persoon in de auto. Het ‘probleem’ – als je het zo zou willen noemen - zal pas weer de kop opsteken, als de auto als occasion verkocht zal worden aan een gezinnetje. Degene die vanaf dat moment achter het stuur mag plaatsnemen, koopt met deze auto trouwens een hele dikke auto. De beperkte ruimte op de achterbank is binnen deze klasse iets wat vaker voorkomt. De kofferbak is redelijk van formaat en heeft een inhoud van 348 liter die uitbreidbaar is tot 1201 liter.
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI