Leuke details
Tijdens onze testperiode waren de reacties overwegend positief. De 308 is beslist een opvallende auto. Het viel op dat er veel nekken omdraaiden op het moment dat wij langsreden. Toen de auto even op een parkeerplaats werd achtergelaten, stonden er bij terugkomst enkele mannen bij de auto, die heftig in discussie waren over de verschillen met de 307, die één van hen bleek te bezitten. De uiterlijke verschillen zitten op het eerste gezicht op de neus en de kont. De neus heeft het nieuwe familiegezicht gekregen dat al aan de 207 was meegegeven. ‘Onze’ 308 werd bijvoorbeeld enkele keren als 207 aangemerkt door andere personen. Die neus heeft nu veel meer vormen gekregen. De openstaande bek lijkt weer verder open te staan maar door de zwarte bumper nu door de grille loopt lijkt het net of de auto nu een beugel draagt. Voordeel hiervan is dat de grille niet meer zo groot lijkt, simpelweg omdat hij optisch in tweeën wordt gesplitst.
En profil lijkt de 308 slecht op details te zijn gewijzigd. Zo zijn de heupen dikker geworden en hebben voor- en achterlichtunits een complete vernieuwing doorgemaakt. De achterbumper is ronder geworden en het achterraam loopt verder door in het zijpaneel. De opvallendste nieuwe lijnen lopen over achterkant. De kont is namelijk dikker geworden, maar tegelijkertijd ook kaler. In tegenstelling tot bij de 307, loopt de achterklep nu bijna gelijk met de bumper. Hij heeft daardoor een gelijkenis met de Renault Mégane gekregen. De veronderstelling dat deze groei een positieve uitwerking heeft op de inhoud van de bagageruimte is een verkeerde. De inhoud is weliswaar gegroeid, maar zeven liter extra ten opzichte van de al vaker genoemde 307 is natuurlijk niet echt veel. Esthetisch gezien is de 308 erop vooruit gegaan. De voorganger was geen lelijke auto, maar het design heeft nu een aantal leuke details die hem meer uitstraling geven. Daartoe behoren ook de buitenspiegels. Deze ogen mooi in verhouding tot de rest van de auto, maar dat heeft dan wel het nadeel dat het spiegelvlak vrij klein is. Het is dus belangrijk dat deze goed worden afgesteld, anders zou je wel eens een medeweggebruiker over het hoofd kunnen zien.
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI