Het interieur
Vanwege het dynamische uiterlijk van de Bravo valt bij het openen van het voorportier het ruime interieur op. Er is te zien dat Fiat aandacht heeft besteed aan ontwerp en materiaalkeuze. De bovenkant van het dashboard is bekleed met zachte materialen met een carbonpatroon. De middenconsole is licht naar de bestuurder gericht en is voorzien van donkerglanzend plastic wat ik er persoonlijk netjes vond uitzien. Het meervoudig te verstellen multifunctionele stuurwiel ligt goed in de hand. Daarachter twee in een koker verzonken klokken, met daartussen een display voor de boordcomputer.
Helaas zijn er ook wel wat minpuntjes. Een deel van de armsteunen in de portieren en de rand onder de pookknop voor het inschakelen van de achteruit, zijn van hard plastic. Jammer, want het haalt het kwaliteitsgevoel van het voor de rest mooi afgewerkte interieur naar beneden. De stoelen, die weliswaar mooi bekleed en goed verstelbaar zijn, hebben een ietwat te kort zitvlak, waardoor vermoeidheid in de benen kan optreden. Ook wat minder doordacht is de reflectie in het glas van de klokken. Had Fiat het glas wat dieper gemonteerd dan was daar minder sprake van geweest, aan de andere kant zorgt het glas wel voor een wat chiquere look. Het fraaie design van buiten heeft z’n keerzijde aan de binnenkant. Door de op- en af lopende taille- en daklijn en de kleine achteruit is het zicht naar achteren matig.
Merkwaardig zijn de knoppen voor het aanroepen van o.a. de navigatie en telematica diensten die in het plafond zitten, net voor de binnenverlichting. Gelukkig zijn de meeste functies ook aan te roepen via stem of knoppen op het stuurwiel. De testauto was voorzien van Blue&Me Nav. Een met de stem te bedienen infotainmentsysteem dat in samenwerking met Microsoft is ontwikkeld. Het systeem kan voorzien worden van een USB-stick met data zoals muziek en wegenkaarten voor de navigatie. Hierdoor hoeft er niet meer omslachtig gedaan te worden met (verouderde) cd’s of dvd’s. De USB ingang zit onder in de middenconsole. Updaten gaat simpel met behulp van pc of laptop. Tevens kun je, middels bluetooth, handsfree bellen en worden ontvangen smsjes voorgelezen. Het systeem werkt, al dan niet op een geraffineerde manier. In de praktijk wil het nog wel eens voorkomen dat de computer je niet of verkeerd verstaat. Bovendien zijn niet alle functies met de stem aan te roepen en is het display tussen de klokken niet van het ideale formaat om gegevens op weer te geven. Maar goed, misschien een beetje muggenzifterij, want het moet gezegd worden dat dit systeem maar een fractie kost (€990) van de infotainmentsystemen die de concurrenten bieden.
Achterin is er, ondanks de aflopende daklijn, genoeg hoofdruimte voor twee flinke volwassenen. Beenruimte is er ook genoeg, mits de voorstoelen niet helemaal naar achteren staan. De middelste plek is niet echt een volwaardige zit en eigenlijk alleen geschikt voor kinderen en moet meer gezien worden als een noodzitje. De achterbank kan in 60/40 verhouding neergeklapt worden. Er ontstaat dan een laadruimte van 1175 liter. In normale stand is dat nog zo’n flinke 400 liter. Onder de laadvloer bevindt zich i.p.v. een reservewiel een extra bagagevak met een opvulset. Ook hier een minpuntje in de vorm van een hoge tildrempel.