Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

Darrow Parinussa - 11 juni 2007

Het exterieur

Het C-segment is één van de zwaarst bevochte klassen binnen de autobranche. Wil je de gevestigde orde te lijf gaan dan zul je minstens met iets onderscheidends moeten komen. De nieuwe Bravo heeft in ieder geval streepje - of liever gezegd - een flinke streep voor op de concurrentie wat betreft design. Fiat Centro Stile heeft puik werk afgeleverd door een ontwerp neer te zetten dat zowel dynamisch als elegant tegelijk is. Ofschoon één van de grootste auto’s in deze klasse, 1,79m breed, 4,33m lang en 1,50m hoog, is er geen greintje lompheid terug te vinden. Iets wat je van sommige concurrenten niet kan zeggen.

Hoewel in de verte technisch gebaseerd op de Stilo, lijkt de nieuwe Bravo, qua ontwerp, eerder een evolutie van de vorige Bravo. Ronde lijnen domineren de auto. De voorkant is voorzien van het Maserati-achtig front dat we ook kennen van de Grande Punto en moet bijdragen aan de nieuwe, stilistische identiteit van Fiat. De koplampen zijn voorzien van lenzen en liggen in aluminiumkleurige units die ver doorgetrokken zijn naar achteren. Samen met een chromen rand om het robijnrode Fiat-logo geeft het, op dit zwarte test exemplaar, een imposant en chic voorkomen. De mistlampen onderin de hoeken van de bumper dienen tevens als bochtverlichting. Aan de zijkant bevinden zich licht uitklopte wielkasten die Fiat, desgewenst, op kan laten vullen met 18-inch lichtmetaal. De taille- en daklijn lopen respectievelijk op en af, wat de auto een coupéachtig zijaanzicht geeft. Over de flanken loopt een vouw die, onderbroken door de achterlichten, loopt van A-stijl naar A-stijl. Een mooi detail en erg Italiaans. Opvallend is trouwens wel de grote overhang voor.

Vanaf de taillelijn naar beneden loopt de carrosserie sterk naar buiten, wat de Bravo van achteren het karakteristieke heupaanzicht geeft. Het ziet er in combinatie met de kleine achterruit en donkerrode achterlichten erg stijlvol en sportief uit. Verder vinden we ook hier het nieuwe logo dat tevens, door een simpele aanraking, dient voor het ontgrendelen van de achterklep.

115 pk
255 Nm
190 km/h
10,8 s
5,3 (5.2) l/100km
139 g/km
G
22%
€ 17.995
€ 25.695
€ 471 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

  • 2011 - Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport