Alfa-Romeo Junior 1.2 Ibrida Q4

- 23 maart 2025

Q4 overbodig?

Je koopt de Alfa meer dan zijn nuchtere familieleden voor zijn looks en prestaties, want voor interieurruimte zijn er nu eenmaal betere opties beschikbaar. Maakt de Q4 dan de verwachtingen rondom een vierwielaangedreven Alfa Romeo waar? Ja, en nee.
De Junior Q4 biedt net als de voorwielaangedreven versie veel meer weerstand in het stuurwiel dan bijvoorbeeld de Jeep. Het maakt rijden met de auto daardoor plezierig, al voelt het een tikje kunstmatig aan. Wij waarderen de inspanningen die de Italianen hebben geleverd door het rijgedrag onderscheidend te maken van de steeds maar meer uitdijende familie.
Kort gezegd is de Alfa de leukste B-segmenter van Stellantis om mee te rijden, door zijn iets stevigere onderstel en voldoende stuurgevoel. Toch wordt het nergens oncomfortabel, want het onderstel is behoorlijk ingesteld op comfort.
Qua rijbeleving kun je echter net zo goed voor de mild hybride voorwielaangedreven Junior gaan, want de prestaties van de Q4 zijn op bijna geen enkel vlak overstijgend. De gewone Ibrida sprint sneller naar de 100 km/h en heeft dezelfde topsnelheid. De Q4 is dan ook iets zwaarder door de extra elektromotor en andere ophanging. Hoewel we van de 2WD mild hybride Avenger al weten dat deze prima zijn mannetje staat in ruig terrein, is tijdens onze testrit met de Junior Q4 duidelijk dat in bepaalde omstandigheden de vierwielaandrijving zijn meerwaarde biedt. De auto beklimt moeiteloos steile hellingen of modderige heuvelweggetjes. In Nederland zijn echter maar weinig gelegenheden dat deze omstandigheden zich voordoen, dus in dat opzicht kunnen we de Junior Ibrida met voorwielaandrijving meer aanraden.

145 pk
230 Nm
200 km/h
9,1 s
5,4 (5.4) l/100km
119 g/km
C
22%
€ 42.600
€ 44.145
€ 809 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Toyota Yaris Cross 130 Hybrid Launch Edition

  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium

  • 2024 - Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • 2023 - MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • 2022 - BMW 2 Serie Active Tourer 220i Luxury Line

  • 2021 - Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium