Kleine ongemakjes
Binnenin is de Q4 precies aangekleed als iedere andere Junior. Over alle merken heen volgt Stellantis dezelfde strategie: zowel brandstof als elektrisch aangedreven modellen zien er nagenoeg hetzelfde uit. Ten opzichte van een Opel Mokka of Peugeot 2008 biedt de Alfa wel een alternatief interieur, met een naar de bestuurder gekeerd centraal display en een hoge opbouw van het dashboard en de middenconsole. Hierdoor voel je op een prettige manier je ingesloten door het interieur. De startknop is midden op de middenconsole geplaatst, dus in deze Alfa geen startknop het stuurwiel zoals bij de Giulia en Tonale. De plaatsing van de startknop en de schuin eronder geplaatste drive mode schakelaar vinden we minder praktisch, omdat de bereikbaarheid ervan niet ideaal is. Je moet je hand net in een onnatuurlijke hoek plaatsen om de knoppen te bedienen. Kwestie van wennen, lijkt ons zo en over het algemeen is de bediening van de Junior dan ook top.
Er zijn nog genoeg fysieke knoppen voor de aircobediening en het volume en hoewel het multimediascherm iets lager is geplaatst dan in andere modellen, vinden we de bediening ervan net zo fijn. Voor de opbouw van het dashboard is het ook wel mooi dat het scherm echt geïntegreerd is in het dashboard, tegen de trend van de opstaande schermen in. Het stuurwiel is het benoemen waard, want het kleine stuur ligt goed in de hand en is bovendien voldoende uitgebreid te verstellen.