Citroën C3 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6 Max

- 2 maart 2025

Een naam hoog te houden

Citroën en comfort gaan al decennialang hand in hand, en de C3 Aircross vormt daarop geen uitzondering. Het merk heeft een reputatie hoog te houden en rust dit model standaard uit met Citroën Advanced Comfort-vering. Dit systeem is ontworpen om schokken beter te absorberen en de rit soepeler te maken. Volgens Citroën moet dit zorgen voor een 'zwevend tapijt'-gevoel. In de praktijk merk je dat vooral bij lage snelheden: de auto biedt prettig rijcomfort en oneffenheden worden goed verwerkt. Op hogere snelheden heeft de vering echter meer moeite met verkeersdrempels, die minder effectief worden gefilterd.

Waar Citroën op comfort inlevert, is de materiaalkeuze. Harde kunststoffen domineren het interieur, wat begrijpelijk is voor een auto in het B-segment, maar niet altijd prettig aanvoelt. Harde panelen in de portieren zijn te verwachten, maar het harde plastic op de middentunnel - precies waar je knie tegenaan rust - kan na een langere rit gaan irriteren. Hoe storend dat is, hangt af van je zithouding en lengte. Bovendien is het stuur beperkt verstelbaar, waardoor het even zoeken is naar de ideale zitpositie. Een pluspunt: de Advanced Comfort-stoelen zijn royaal opgevuld met schuim en zitten uitstekend.

De stille hybride benzinemotor in onze testauto presteert sterk in het dagelijks verkeer. Met 136 pk is er ruim voldoende vermogen om soepel met zeven personen te rijden. Dankzij de milde hybride ondersteuning blijft het verbruik bovendien netjes: we noteerden 7,3 liter per 100 km met veel wegen waar we moesten stijgen en dalen. Voor maximaal comfort is de elektrische variant een aanrader. De ë-C3 Aircross is geen sprintkanon, maar biedt een bijzonder rustgevende en soepele rijervaring. Bovendien levert de elektromotor altijd voldoende kracht wanneer dat nodig is, terwijl het onderstel moeiteloos omgaat met het extra accugewicht.

136 pk
230 Nm
0 km/h
0,0 s
7,3 (5.3) l/100km
120 g/km
C
22%
€ 26.990
€ 33.830
€ 620 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit

  • Seres 3

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • 2021 - Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine