Laat je krat bier thuis
De ruime proporties van de C3 Aircross komen ook binnenin goed tot hun recht. Het meest opvallende kenmerk? Hij is optioneel leverbaar als zevenzitter - een unicum in dit segment. Dankzij de hoekige, verticale carrosserievormen zag Citroën de kans om een neerklapbare derde zitrij toe te voegen. Dit is echter alleen mogelijk bij de benzineversies, niet bij de elektrische variant. De extra zitplaatsen zijn vooral geschikt voor kinderen tot ongeveer 12 jaar, maar bieden wel praktische details zoals bekerhouders en USB-aansluitingen.
Een derde zitrij betekent wel inleveren op bagageruimte. Met alle stoelen in gebruik blijft er nauwelijks plek over - een krat bier meenemen zit er niet in, hooguit een kleine boodschappentas. Klap je de derde zitrij neer, dan groeit de bagageruimte naar 330 liter. Kies je voor de vijfzitsversie, dan profiteer je niet alleen van meer bagageruimte (460 liter), maar ook van extra comfort: de achterbank staat 65 mm verder naar achteren, wat zorgt voor meer knieruimte achterin.
Voorin is de Aircross vrijwel identiek aan de reguliere C3. Dat betekent eigenzinnig geplaatste verticale luchtroosters, een compact stuurwiel en een geprojecteerde snelheidsmeter net onder de voorruit. De basisuitvoering, YOU, moet het zonder centraal scherm stellen, maar beschikt wel over een telefoonhouder voor navigatie en een USB-C-aansluiting, gekoppeld aan twee speakers. Hogere uitvoeringen krijgen een 10,25-inch touchscreen met TomTom Online Traffic. Het systeem doet wat het moet doen, maar blinkt niet uit in reactiesnelheid en gebruiksgemak. Gelukkig zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto standaard, wat het infotainment aanzienlijk verbetert.
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life