Meer dan een badge
Als het gaat om het uiterlijk, dan zijn de Italianen al veel verder gegaan dan in het Fiat-Chrysler tijdperk. De nieuwe Ypsilon heeft uiteraard dezelfde basis als andere B-segmenters van Stellantis en dat zie je terug in het zijprofiel van de hatchback. Toch vinden we dat er meer dan voldoende variatie in de bestaande ontwerpen is aangebracht om te spreken van een compleet andere auto. Zo zijn de handgrepen achter verzonken in de C-stijl, wat de Duitser en Fransoos niet hebben. Bovendien is er een merklogo naast de achterportieren geplaatst, wat een luxe uitstraling geeft. De dikke randen rond de wielkasten en de zijspiegels komen ons dan wel weer bekend voor, maar dat is verklaarbaar uit kostenoogpunt.
De neus is origineel en direct karaktervol door de T-vormige indeling en de merknaam trots uitgeschreven. In het donker licht de grille helemaal op door de doorlopende ledbalk. Aan de achterzijde herken je de Lancia ook overduidelijk in het donker, door de rotorvormige achterlichten die doen denken aan de Stratos. Knap hoe door deze inspanningen toch een compleet andere auto is gerealiseerd, die met zijn flair vooral de meer premium concurrentie moet opzoeken. Het is bovendien een auto die (net als de Renault 5) lekker veel reactie oproept onderweg. Het helpt daarbij dat de Ypsilon in een paar sprekende kleuren te verkrijgen is, zoals mintgroen en goud. Contrasterend zwart is optioneel op het dak aangebracht en standaard op spiegelkappen, C-stijl en het paneel tussen de achterlichten.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One