Goede kaarten
De LBX is de meest bereikbare Lexus in jaren met zijn vanafprijs van 36.995 euro. Zoals het een echt premium-merk betaamt houdt het echter niet op na het aftikken van dat bedrag. Er zijn behoorlijk wat uitrustingsniveaus te selecteren, die het nodige toevoegen aan aanwezige luxe of uitstraling. Wij rijden de Cool die veruit het dikste in de spullen zit, wat ook wel mag na een meerprijs van 6.500 euro. Toch zijn er behoorlijk wat zaken die we dan nog moeten aanvinken, zoals een elektrisch bedienbare achterklep, adaptieve koplampen en het spetterende Sonic Copper als lakkleur.
Het totaallijstje doet de prijs van de LBX oplopen tot meer dan 53 mille en voor dat geld rijd je bijvoorbeeld ook een Volvo XC40 of Mercedes-Benz GLA. Die zitten dan wellicht niet zo dik in de spullen, maar zijn wel een stukje ruimer.
Weet je jezelf te beheersen bij het aanvinken van de opties, dan kun je voor iets meer dan 40.000 euro al een prima aangeklede LBX rijden en dat vinden we een prijs die goed past bij een luxe cross-over in het B-segment. Auto's als de Peugeot 2008 en Opel Mokka zijn wellicht iets goedkoper, maar missen de uitstraling en comfort die een Lexus met zich meebrengt.
De Lexus LBX bewijst zich als een robuuste en zuinige reiswagen, die behoorlijk wat luxe voor een B-segmenter biedt. Of dat genoeg is om de Lexus-showrooms weer zo vol als in de CT-tijden te laten lopen, wachten we af. Maar de auto heeft in ieder geval goede kaarten.
- Echt zuinig
- Heel stil en gerieflijk
- Prettige bediening via head-up display
- Erg snel een tankmelding
- Prijs loopt hard op