Lexus LBX 1.5 HEV Cool

- 8 september 2024

Zuinig en comfortabel

Waar de auto in stadsverkeer en op regionale wegen nog bijzonder snel aanvoelt, is dat op de snelweg anders. De auto nodigt totaal niet uit om flink te accelereren, maar komt juist het beste tot zijn recht bij een beheerste versnelling. Dan is het rijden met de LBX bijzonder aangenaam en blijven hevige motorgeluiden achterwege. Bovendien kom je nog steeds geen kracht tekort als je het gaspedaal wat minder diep intrapt, want de hybridetechniek biedt ook op hogere snelheden een subtiel duwtje in de rug. Op de lange afstand gaan we de cruise control steeds meer waarderen, onder andere omdat deze naar wens op adaptief of als normale cruise control is in te stellen. Dat laatste is prettig in druk verkeer over meerdere rijbanen, omdat de rijhulpsystemen veel eerder de auto afremmen dan strikt noodzakelijk is.

Het rustgevende karakter van de LBX stelt je in staat om heel dicht bij de fabrieksopgave van het verbruik te komen. Alleen bij snelheden boven de 100 km/h zien we de verbruiksmeter wat oplopen, maar ondanks een flink aantal snelwegkilometers na 19:00 realiseren we een testverbruik van 5,3 liter op de 100 kilometer. Rijd je vaak overdag of in langzamer rijdend verkeer, dan weten we zeker dat je zuiniger dan de fabrieksopgave uitkomt. En dat betekent dat minder dan 1 op 20 eenvoudig in het verschiet ligt.

Overigens zie je nog regelmatig een pompstation met de Lexus, ondanks de goede verbruikscijfers. De brandstoftank is namelijk 36 liter, wat op zich geen probleem is aangezien je daarmee ruim 700 kilometer ver komt. De auto geeft echter al vrij snel aan dat je moet tanken. Zo stopten we voor een tankbeurt, omdat we volgens de Lexus nog maar 18 kilometer konden rijden. Toch klikte het vulpistool al na 27 getankte liters en dat betekent dat er nog ruim een kwart tank gevuld was voordat we stopten. Stilvallen met een lege tank is voor een hybride niet zo'n pretje, dus we snappen dat Lexus de veiligheidsmarges wat hoger zet. Maar op deze manier is het weergegeven rijbereik door de boordcomputer niet meer serieus te nemen en ga je al snel de tankmeldingen negeren.

136 pk
185 Nm
170 km/h
9,2 s
5,3 (4.8) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 36.995
€ 53.185
€ 975 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

  • Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport