Altijd hybride
Het Toyota concern zet zich als één van de weinige autobouwers slechts beperkt in voor elektrisch rijden. Lexus ziet een grote rol weggelegd voor elektrische aandrijflijnen, maar op de korte en middellange termijn zal dat veelal met ondersteuning van een brandstofmotor zijn. De reputatie die de groep heeft op het gebied van hybride-aandrijflijnen is dan ook onovertroffen en één van de redenen waarom de LBX (voorlopig) alleen als hybride benzineversie leverbaar is. Veel variatie in krachtbronnen is er ook niet, want de auto heeft altijd de 1.5 liter driecilinder gecombineerd met de CVT-automaat. Je kunt wel nog voor een vierwielaangedreven versie opteren, maar de test-LBX stuurt al het vermogen alleen naar de voorwielen. Door de ondersteuning van de elektrotechniek voelt de auto meermaals krachtiger aan dan de afgegeven cijfers voor vermogen en koppel doen vermoeden. Verwacht geen meeslepend rijgedrag, maar ook zeker geen afstandelijk zwevend tapijt. Auto is communicatief en blijft in bochten heel stabiel. De korte wielbasis biedt zijn meerwaarde in stadsverkeer, waar de auto heel soepel en dynamisch zijn mannetje staat. Op de snelweg voelt de auto robuust en blijft de cabine bijzonder stil (we hebben wel de optionele Active Noise Control aan boord). Wat opvalt na wat langere tijd rijden in de LBX, is dat de stoelen weliswaar uitgebreid zijn te verstellen, maar dat de zitting wat vlak is. Daardoor bieden ze minder ondersteuning dan je op basis van de vorm van de stoelen zou verwachten.
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Peugeot e-2008 GT Premiere
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport