Lexus LBX 1.5 HEV Cool

- 8 september 2024

Tikje anoniem

Om met het exterieur te beginnen: daaruit is echt niet op te maken dat de auto op hetzelfde onderstel staat als zijn Japanse neef. Het ontwerp is compleet anders en meer in lijn met grotere familieleden als de RZ en RX. Je zou de LBX als opvolger van de CT200h kunnen zien, al heeft de auto er qua uiterlijk helemaal niets van weg. De CT was ook echt een C-segment hatchback, die zijn techniek leende van de Prius.

De LBX is een echte B-segmenter en daarmee mengt de auto zich in een overvol segment. De bescheiden buitenmaten nemen niet weg dat er een heel krachtig ontwerp is neergezet, ietwat gedrongen en sportiever dan de Yaris Cross. De uitgeklopte flanken en het contrasterende dak (wel een optie) maken de auto optisch breder en lager. Overigens ontbreekt het aan heel druk lijnenspel of een overvloed aan frivoliteiten. Een subtiel knikje in de C-stijl en de chromen details moeten het geheel chique, maar zeker niet te smaakgevoelig maken. Het resultaat is wel dat we de LBX na de karakteristieke neus vrij anoniem vinden. Van de zijkant en schuin van achteren gezien had hier ook heel goed een auto van een ander merk kunnen staan. Het is dan ook maar goed dat Lexus groot staat uitgeschreven op de achterklep, want meer dan eens horen we voorbijgangers pas bij het lezen van de merknaam vol verbazing constateren dat dit een Lexus is. Om vervolgens met meer ontzag naar de auto te kijken, want dat is wel wat deze merknaam veroorzaakt.

136 pk
185 Nm
170 km/h
9,2 s
5,3 (4.8) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 36.995
€ 53.185
€ 975 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

  • Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport