Altijd up-to-date
We kunnen het nodige nieuws melden over het interieur van de Yaris. Vooral op het gebied van digitalisering kunnen we je bijpraten. Zo zien we een nieuw multimediascherm, dat in de hoger geplaatste uitvoeringen liefst 10,5 inch groot is. Je beschikt over draadloze Apple Carplay en Android Auto en je blijft up-to-date met over the air updates van systeemsoftware en navigatie. De analoge tellers worden in iedere Yaris vervangen voor digitale exemplaren, al hangt het af van de uitvoering hoe groot het scherm is achter het stuur. Je raadt het al, in de duurste uitvoeringen heb je het meest uitgebreide exemplaar dat 12,3 inch meet. Bovendien beschik je dan over een head-up display dat essentiële info op de voorruit projecteert. Zowel de digitale tellers als het nieuwe multimediascherm vinden we prettig werken. De iele knopjes die voorheen aan beide zijdes van het multimediascherm waren geplaatst, mis je geen moment nu alle functionaliteit via het grote scherm op te roepen is.
Behalve de (op de Hybrid altijd aanwezige) bediening van de automatische airconditioning, want daar is nog een apart cluster voor ingericht. Ook de bediening van het volume gaat nog eenvoudig met een fysieke draaiknop, of via de stuurwielbediening. Opladen van apparaten gaat met USB-C aansluitingen, terwijl draadloos opladen van de smartphone ook tot de mogelijkheden behoort. Overigens heeft Toyota geen afscheid genomen van een vertrouwede 12V-aansluiting, want die vind je nog steeds in het bakje van de middenconsole.
Toyota benut dit moment van vernieuwing ook om nieuwe, zachte bekleding op de stoelen te introduceren. Het ruitjespatroon op de stoelen met contrasterende stiksels geeft een nieuw fris elan aan het in de basis toch al wat oudere interieur van de Japanner. De Launch Edition heeft ook nog eens blauwe sierlijsten in de deurpanelen en op het dashboard, om het toch wat stemmige zwart in de Yaris mee te breken. De deurhendels en raambediening doen dan wat gedateerd aan, het voelt allemaal wel enorm solide en voor de eeuwigheid gemaakt. Het zal je dan ook niet verbazen dat we ondanks de stille hybride-aandrijving geen enkel kraakje of rammeltje ontdekken, tijdens onze tocht over niet al te goed Spaans asfalt. De zitting van de stoelen is wat kort en je zit iets dichter op de bijrijder dan in eerder genoemde concurrenten, wat natuurlijk te maken heeft met de beperkte binnenruimte van de Toyota. Dat merk je op de achterbank net zo goed, want daar kan je als volwassene niet achter een wat langere bestuurder plaatsnemen. Toch valt vooral de hoofdruimte nog mee, gelet op de compacte buitenmaten. Datzelfde geldt voor de kofferbak, die door de grote opening, vlakke laadvloer en extra ruimte eronder best praktisch blijkt. Bovendien is de kofferruimte groter dan die van bijvoorbeeld een Peugeot 208.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line