Goed gebalanceerd
We gaan met de voordeligste Zeekr op pad, de X met achterwielaandrijving. De auto komt in die uitvoering ook het verst, namelijk 445 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Met 200 kW is de instapper geen stakker en is de acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 5,6 seconden gepiept. Er is ook een vierwielaangedreven versie die 315 kW/429 pk heeft. Die auto katapulteert in 3,8 seconden naar de 100, krankzinnige waarden voor een C-segment SUV van nog geen 50.000 euro.
Maar de RWD Long Range is zogezegd ook niet flauw in het leveren van prestaties en weet dat ook behoorlijk leuk over te brengen. Met zijn achterwielaandrijving is de auto speels en weet de achterzijde zelfs af en toe uit te breken. Waar een Tesla Model 3 al snel afgeknepen wordt door de tractiecontrole, kwispelt de Zeekr er vrolijk op los. De besturing is accuraat en je weet de auto dus goed te plaatsen. Net als bij de smart staat dit platform garant voor rijplezier, zonder dat het oncomfortabel aan gaat voelen. De X is standaard voorzien van alle rijsystemen die je maar kunt bedenken, al zouden die systemen nog wel even tegen het licht gehouden moeten worden.
Zo is de rijbaanhulp overheersend en vaak niet eens correct. Zelfs als je keuring in je baan rijdt, trekt het stuur af en toe of hoor je een geluidssignaal. Als je het stuur iets te hoog vastpakt, blokkeer je de sensoren die de bestuurder in de gaten houden en klinkt er weer een harde toon. Dat is niet uit te schakelen, wat bij de andere systemen wel het geval is. Zo werken de veiligheidssystemen op je zenuwen en dat maakt het autorijden zeker niet veiliger.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground