Young old
Zoals gezegd is Zeekr één van de automerken uit het Geely conglomeraat en daardoor lift het merk mee op de ontwikkeling voor alle leden uit de groep. Zo staat de X op hetzelfde platform als de smart #1 en de nog te introduceren Volvo EX30. Ten opzichte van die auto's, die overduidelijk in het B-segment zijn ingedeeld, heeft de Zeekr een langere wielbasis van zo'n 20 centimeter. De auto is langer en breder dan een Volvo XC40. Een echte C-segment SUV dus, al oogt het model best gedrongen. Net als de Zeekr 001 en de Lynk&Co is het ontwerp van de X tot stand gekomen in het Zweedse Gotenburg. Ten opzichte van Volvo en Polestar kunnen we stellen dat Zeekr het een stuk minder behoudend aanpakt. De X is best smaakgevoelig, zeker van schuin achteren bezien. Het hoekje van het aflopende dak doet bijna denken aan een dakkapel, terwijl het meegespoten plaatwerk ver doorloopt boven de achterlichten. Lekker gek dus en dat is precies wat Zeekr wil uitdragen met het model. Aan slimmigheden is ook gedacht: er is een display in de B-stijl die aangeeft of de stekker goed is aangesloten of hoe lang je nog moet opladen. Laat je een huisdier achter in de X, dan geeft het display aan dat de temperatuur op peil wordt gehouden. Dat scheelt weer een ingeslagen autoruit.
Niet zo slim: bij de Zeekr wordt de laadpoort afgesloten met rubber doppen, die je er telkens uit moet halen. Veel automerken integreren dit in de laadklep, dat scheelt gehannes.
Als doelgroep heeft Zeekr namelijk onder meer de young old group voor ogen, net gepensioneerden die lekker willen genieten van het leven en een beetje uit de band kunnen springen. Best verfrissend dat Zeekr dit zo open en bloot als doelgroep benoemd. Vaak blijven automerken hangen in stereotype persona's als jonge singles en stelletjes met een actieve levensstijl, al dan niet vergezeld door foto's van surfplanken en padelbanen. Het succes van auto's als de Toyota C-HR in de young old doelgroep laat zien dat een smaakgevoelig ontwerp in ieder geval geen struikelblok hoeft te zijn.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground