Design voor functie
We zagen aan het exterieur al dat de Zeekr een behoorlijke wielbasis heeft, maar wat betekent dat voor de binnenzijde? Daar komen we zo op, maar eerst bekijken we het multimediascherm wat beter. We kennen het systeem in de basis al uit de eerder genoemde smart. In de Zeekr functioneert het systeem feilloos en is het scherm goed afleesbaar. Het plannen van lange ritten gaat heel gemakkelijk, inclusies het toevoegen van laadstops. Voor de audio zorgt het standaard aanwezige Yamaha geluidssysteem met liefst dertien speakers. Achter het stuur vind je een langerekt display met daarin de hoogstnoodzakelijke info als snelheid en rijbereik. Een head-up display is evengoed standaard aanwezig, zodat je de ogen op de weghoudt wanneer je bijvoorbeeld navigatie-instructies afleest.
De X zit dus goed in de spullen en biedt bovendien een prima afwerking en mooie materialen. Het is wel veel uiterlijk vertoon, want als je met een kritische blik naar de deurpanelen of middenconsole kijkt en hier en daar wat tikt, is er een groot aandeel aan harde plastics. Geely kiest ervoor om Zeekr meer premium in de markt te zetten dan bijvoorbeeld Volvo. Best een spannende keuze, want de bekendheid van Volvo in combinatie met kwaliteit en veiligheid is toch lastig te overtreffen. We zien het merk dan ook meer zoals Stellantis DS Automobiles heeft. Premium met een modebewust en verfijnd randje. Geen dertien in een dozijn, maar extravert in ontwerp en kleuren. Soms betekent het wel dat design voor functie gaat. Zo schittert een dashboardkastje door afwezigheid en moeten we het doen met een flinke middenconsole met onhandige uitklapbare bekerhouder en een rolluikje. Daarnaast is er een uittrekbaar haakje voor een (boodschappen)tas naast de usb-aansluitingen aangebracht. Bij een grote tas gaat dat haakje geen oplossing bieden, want daarvoor is simpel te weinig ruimte tussen dashboard en armsteun. Overigens is dat niet het enige gebrek aan ruimte waar we over moeten klagen.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground