Welke kies je?
De 69 kWh batterij in onze testauto zorgt voor een rijbereik van 445 kilometer. In bijna 29 minuten is de auto aan een snellader van 10-80 procent geladen. Aan een gewone laadpaal zorgt de 22 kW boordlader voor een oplaadtijd van net iets meer dan drie uur als de auto bijna helemaal leeg is. Prima waardes die goed aansluiten bij wat de concurrentie biedt. Met een vanafprijs van nog geen 45 mille komt de auto in aanmerking voor de overheidssubsidie en ben je standaard al voorzien van bijna alle denkbare opties. De AWD biedt meer vermogen, maar is als Privilege ook nog iets luxer. Zo beschik je over stoelen met massagestand en krijg je 20 inch wielen mee (in plaats van de 19 inch exemplaren onder onze testauto). De Volvo EX30 en smart #1 zijn aanzienlijk goedkoper en zijn beiden van bekende autofabrikanten.
Ze zijn minder ruim, maar komen ongeveer even ver op een batterijlading. Dat verschil in ruimte manifesteert zich voornamelijk op de achterbank, want voor de kofferbakruimte hoef je niet voor Zeekr te gaan. Voor het gros van de mensen zal de ruimte op de achterbank niet van doorslaggevend belang zijn en dan vragen we ons af of de meerprijs van de X gerechtvaardigd is. We zien en voelen het premium karakter hier en daar wel, maar op veel vlakken ook weer niet. Bovendien hebben we ook in de smart en de Volvo gezeten en die doen daar niet direct voor onder. Je moet dus specifiek voor het uiterlijk of de iets langere wielbasis gaan om voor de Zeekr te opteren. Lastig te plaatsen als auto dus, maar toch scoort de X nog zeekr een ruime voldoende.
- Prima specificaties
- Onderscheidend uiterlijk
- Standaard vol opties
- Bemoeizuchtige veiligheidsystemen
- Veel rijgeluiden in cabine
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground