Niet sportief, wel snel
De MG5 rijdt zoals je van een middenklasse station mag verwachten. Comfortabel zonder door te slaan richting week. Dit comfort zien we ook in het stuurgedrag dat met weinig feedback prima is. We zijn op weg met de grootste vermogensvariant met 130 kW (177 pk). De batterijcapaciteit meet 61,1 kWh. Het koppel is in beiden vermogensvarianten - de andere variant heeft 115 kW (156 pk) -met 280 Nm gelijk. Sportief wordt het nooit, maar een 0 tot 100 km/u tijd van 7,7 seconde legt een Volkswagen Golf GTD het wel tegen je af. De bestuurderstoel is handmatig te verstellen in lengte en hoogte. Hoogteverstelling ontbreekt bij de bijrijdersstoel, een bijzonder gebrek vooral voor mensen met een bovengemiddelde lengte.
De vele hulpsystemen die de auto rijk is, kunnen je negatief verrassen. Zo kan de rijhulp overactief reageren met allerlei toeters en piepjes als je maar in de buurt komt van de wegbelijning. Ook de cruise control reageert bruusk op de minste rembeweging van de voorganger. Finesse is een punt waar de ingenieurs van MG nog aan mogen werken.
Laden aan een laadpaal thuis of op straat (AC) gaat met een snelheid van 11 kW. Met deze snelheid zal je in ongeveer 6,5 uur je accu van compleet leeg naar compleet vol laden. Snelladen (DC) kan ook met een snelheid van 87 kW. Deze laadsnelheid is zeker niet de snelste binnen de markt. De accu heeft ongeveer 45 minuten nodig om van 10% naar 80% te laden. Met een volle accu zal je tussen de 310 en 400 kilometer (WLTP) ver komen. Dit hangt volledig samen met de buitentemperatuur, je gekozen accupakket en de zwaarte van je rechtervoet. De range van ons testmodel met 17 inch wielen en een buitentemperatuur van gemiddeld 10 graden komt uit op 320 kilometer met volledig volle accu.