Premium looks, premium prijs?
Mazda kiest bewust voor een prijspositionering nét onder premiummerken als de Volvo XC60, Audi Q5 en BMW X3, terwijl de CX-60 zich aan de bovenkant van het segment bevindt ten opzichte van de Volkswagen Tayron, Hyundai Santa Fe en Kia Sorento. De instapprijs ligt op €55.290 voor de Prime-Line, een uitvoering met een degelijke standaarduitrusting. Voor €1.500 extra biedt de Exclusive-Line onder andere 20-inch lichtmetaal, keyless entry en stoelverwarming.
Voor modeljaar 2025 breidt Mazda het aanbod uit met twee nieuwe uitvoeringen: de Homura Plus (€67.040) en de Takumi Plus (€68.040). Wij reden met de Takumi Plus en constateren dat de uitrusting en afwerking goed aansluiten bij het hogere segment-maar dan wel voor een aanzienlijke lagere prijs.
Mazda wil naast particuliere kopers ook zakelijke rijders beter bedienen. In Nederland introduceert het merk daarom twee Business Editions van de CX-60: de Exclusive-Line Business Edition en de Homura Business Edition. Deze modellen behouden de uitrusting van de reguliere versies, maar worden standaard geleverd met het Convenience & Sound Pack. Dit omvat onder meer Bose Premium audio, een elektrische achterklep, een 360°-camera en stopcontactaansluitingen, terwijl de fiscale waarde aantrekkelijk blijft. Of deze strategie leidt tot een sterkere positie in de zakelijke markt, zal de tijd uitwijzen.
Subaru Forester 2.0i e-Boxer First Edition
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition