Veelbelovende cijfers
Het rijgedrag is natuurlijk een cruciaal aspect voor een semi-premium model uit de Mazda-stal. Zoals eerder aangegeven, heeft Mazda gesleuteld aan het onderstel. Vooral de achterzijde had bij het vorige model nog weleens de neiging om na hobbels en drempels wat lang door te deinen. Om dat te verbeteren, heeft Mazda zachtere achterveren, stevigere schokdempers en een stijvere carrosseriestructuur toegepast. En dat merk je-misschien zelfs iets té goed. De achterkant is nu zo strak geveerd dat de balans doorslaat van overmatig comfort naar bijna té sportief. Een iets genuanceerdere afstemming had hier beter gepast.
De e-Skyactiv PHEV plug-in hybride wordt aangedreven door een 2.5-liter viercilinder met directe injectie, gecombineerd met een 129 kW sterke elektromotor. Samen levert dit een indrukwekkend systeemvermogen van 327 pk en 500 Nm koppel-de krachtigste wegauto die Mazda ooit heeft gebouwd. Klinkt geweldig op papier, maar in de praktijk voelt het niet altijd zo flitsend. Trap je het gaspedaal stevig in, dan duurt het even voordat de aandrijflijn zich volledig schrap zet om al dat vermogen op de wielen te krijgen. De respons is minder scherp dan bij sommige concurrenten, en echt bloedsnel wordt het nooit; al is 5,8 seconde naar de 100 km/u zeker geen waarde om je voor te schamen. Eenmaal op gang gaat het prima, al gaat dat gepaard met flink wat motorgeluid.
Een groot pluspunt is het lage zwaartepunt, te danken aan de batterij die slim tussen de voor- en achteras is geplaatst. Dit draagt bij aan een solide, stabiel weggedrag zonder noemenswaardige overhelling. Bovendien maakt Mazda gebruik van een slim stabilisatiesysteem: door het binnenste achterwiel af te remmen in bochten, wordt de carrosserie als het ware naar beneden getrokken, wat zorgt voor extra stabiliteit en controle. Een fraaie techniek die zich in de praktijk echt bewijst.
Caravantrekkers, paardentrailer-rijders, bootliefhebbers en degenen die op zaterdagochtend met een aanhanger naar de milieustraat rijden, vinden in de CX-60 PHEV een betrouwbare trekauto. Met een geremd trekgewicht van 2.500 kg en vierwielaandrijving staat deze Mazda stevig zijn mannetje voor iedere klus.
Subaru Forester 2.0i e-Boxer First Edition
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition