Een communicatieve reisgenoot
Maak je de eerste meters in de Sportage, dan kan je niet ontkennen dat er een wezenlijk verschil te voelen is met de voorgaande generatie. Dankzij een zwaarder stuurgevoel voelt de Sportage een stuk volwassener aan. Zeker in combinatie met de hybride aandrijflijn die prettig en zelfverzekerd oppakt. De motor is een 1.6 viercilinder met turbo die wordt ondersteund door een elektrische motor en een 1,49kWh lithium ion batterij.
En met 230pk onder je rechtervoet zit je om vermogen niet verlegen. Het rijden is merkbaar van hoger niveau dankzij de besturing en het vermogen van de auto. Je kunt hem goed in bochten plaatsen en door de 230pk kom je zonder moeite mee in het verkeer. Het optionele elektronisch adaptieve onderstel zorgt er daarnaast voor dat oneffenheden goed worden weggefilterd. Wat vooral opvalt is hoe stil de Sportage is, zelfs op hogere snelheid.
Ook de computer die de reikwijdte berekent is zeer betrouwbaar gebleken. Zo gaf de auto bij het ophalen aan nog 735 kilometer te kunnen rijden en hebben we hem na 702 kilometer weer getankt. Ook al kon op dat moment nog 22 kilometer gereden worden. In deze 702 kilometer heeft de Sportage gemiddeld 6,3l op 100 kilometer verbruikt. Dat verbruik ligt iets hoger dan de voorgeschreven 5,8l/100 kilometer. De 702 afgelegde kilometers bestonden wel uit zeer diverse ritten en wegen. Tevens werd de sterke tegenwind van storm Eunice getrotseerd in onze testperiode. Tijdens het lange rijden valt echter wel op dat de stoelen van de Sportage niet optimaal ondersteunen. Zo hadden, zeker voor een GT-Plusline, de zittingen voorzien mogen zijn van iets grotere en stevigere wangen. Desalniettemin is de Sportage een fijne auto om mee te rijden, mede dankzij de soepel schakelende automaat.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground