Maakt hij de verwachting waar?
Over de jaren heeft Kia grote stappen gemaakt betreffende de kwaliteit van het interieur. Dankzij het gebruik van zachtere en kwalitatieve materialen heeft Kia het goedkope imago aardig af weten te schudden. Dat creëert verwachtingen. Open je de deur van de Sportage, dan word je begroet door een interieur dat een stuk futuristischer oogt dan je gewend bent van de Sportage. Het nieuwe Curved Cluster springt daarbij het meest in het oog. In dit cluster zijn twee 12,3" beeldschermen opgenomen die het instrumentarium en infotainment tonen. Middels een glanzend zwarte afwerking brengt Kia de middenconsole naar een hoger niveau. Het oogt mooi, maar kampt uiteraard met het bekende euvel vingerafdrukgevoelig te zijn. Onze Sportage in GT-Plusline is voorzien van een vol lederen interieur met geperforeerde stoelen. Dat in combinatie met de suède afwerking in de deurpanelen geeft het interieur een algeheel hoogwaardige uitstraling.
Kruip je achter het stuur, dan is het lastig om een goede zitpositie te vinden. De stoel staat hoog en om niet met je benen tegen het stuur aan te komen moet je de stoel wat verder naar achteren plaatsen. Hierdoor komt de beenruimte voor de achterpassagier in het gedrang. Dankzij de sportieve daklijn van de Sportage is de hoofdruimte achterin niet royaal, zeker niet in combinatie met het panoramadak. Niet optimaal, maar het is ook niet behelpen. Met een beetje aanpassen kan je er nog steeds goed zitten. Dit is getest met een persoon van 1 meter 93.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground