Nog iets strakker
En dan het rijden met de nieuwe CX-5. Zoals gezegd zijn er geen motorische wijzigingen gedaan, wel zijn carrosserie en ophanging tegen het licht gehouden. De auto stuurt daardoor nog iets strakker dan voorheen, terwijl overhellen juist minder vaak voor komt. Het blijft een auto met een relatief hoog zwaartepunt, dus zo dynamisch als bij andere Mazda's wordt het niet. Maar de auto is veel directer dan zijn concurrenten, dus wat dat betreft blijft de CX-5 de rijdersauto in het segment. Keerzijde is dat de auto merkbaar stugger is afgesteld dan de directe concurrentie, wat je goed merkt op slecht wegdek met langdurige oneffenheden. De auto maakt dit goed door zijn communicatie met de bestuurder en de smeuïgheid waarmee de auto presteert.
Zeker in de configuratie met de handbak weet de auto soepel van zijn plek te komen. Je schakelt trefzeker tussen de versnellingen, terwijl de auto direct reageert op gascommando's.
Mazda houdt vast aan de atmosferische benzinemotoren met relatief grote inhoud, zoals de tweeliter Skyactiv-G die wij tijdens de persintroductie onder anderen reden. In de praktijk blijkt het brandstofverbruik veel dichter bij de fabrieksopgave te liggen dan bij geblazen motoren met weinig inhoud, die veel concurrenten voorin geplaatst krijgen. De motoren met veel koppel zijn bovendien goed voor een hoog trekvermogen van 1.800 tot 2.100kg.
Mazda grijpt de modelwijziging niet aan om beproefde milde hybride-aandrijving aan de CX-5 toe te voegen, iets dat bij de CX-30 bijvoorbeeld wel gebeurt. Daarmee zouden de CO2-uitstoot en het verbruik verder kunnen worden beperkt.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium