Subtiel bijgepunt
Zoals we het merk kennen voert Mazda liever iets vaker wat kleine modelwijzigingen door, dan in één keer een ingrijpende facelift. Werd de auto iets meer dan een jaar geleden al gewijzigd met de introductie van een nieuwe dieselmotor, nu zijn de aanpassingen nog nieuwswaardiger. Niet op motorisch gebied, want daar zijn geen veranderingen in doorgevoerd. Maar de auto is wel bijgepunt, wat vooral opvalt bij de voorkant van de auto. De grille is nieuw ontworpen; naast de andere vorm wordt er per uitrustingsniveau een accent tussen de spijlen aangebracht. In het geval van de geteste Newground-uitvoering betreft dat een felgroen embleem. Typerend voor die uitvoering is de offroadlook, door bijvoorbeeld de zwarte buitenspiegels en imitatie skidplates aan voor- en achterzijde.
De koplampen zijn opnieuw gevormd en bij de hogere uitrustingsniveau's voorzien van matrix ledverlichting. Zo kun je met groot licht rijden, zonder andere weggebruikers te verblinden.
Aan de achterzijde vallen de nieuwe achterlichten het meeste op. Die hebben een gewijzigde led-signatuur, die de units meer langwerpig maakt en daarmee meer agressie en dynamiek moeten uitstralen. Als laatste nieuwtje noemen we de lakkleur Zircon Sand, die je op de testauto ziet. Deze stoere lakkleur sprankelt in het zonlicht en is een welkome toevoeging op het veelal 50 tinten grijze wagenpark in Nederland. Zoals gezegd zijn de wijzigingen subtiel, maar daardoor valt des te meer op dat Mazda in 2017 een hele tijdloze auto heeft onthuld. Want qua ontwerp kan de auto nog prima mee, zonder bedaagd over te komen.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium