Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

- 12 februari 2022

Hippe aanpassing

De geteste Newground versie weet ook vanbinnen een hele nieuwe look te creëren. Met relatief weinig aanpassingen wordt het interieur van de CX-5 een stuk hipper dan het ooit geweest is. Het geelgroen moet wel je smaak zijn, want anders kun je beter voor een volgend uitrustingsniveau opteren. De fluorescerend groene ventilatieroosters vrolijken het interieur in ieder geval lekker op, net zoals de stiksels en patronen op de nieuwe stoelbekleding dat doen. De wijzingen kunnen niet verhullen dat het interieur van de Mazda verder zo goed als ongemoeid is gelaten. De interieurspecialisten grepen de modelwijziging wel aan om een draadloze telefoonoplader te plaatsen, wat een welkome toevoeging is.

De rest van het interieur weet zich nog steeds te kenmerken door mooie materialen en een keurige afwerking. De hoeveelheid knoppen op dashboard en stuur laten zien dat we in de basis met een oudere auto te maken hebben, iets wat ook blijkt uit de tellers. Je kunt je afvragen hoe erg dat is, want de functionaliteiten worden zelden beperkt door een verouderd ontwerp. De in de middenconsole geplaatste controller werkt nog steeds even fijn, al zullen touchscreenenthousiastelingen het een gemis vinden dat het aanraakgevoelige scherm alleen bij stilstand is te bedienen.

Belangrijke aanpassing in de 2022 editie van de CX-5 is het aanbrengen van extra geluidsisolatie. Waar we de uitgaande versie best gehorig vonden op de snelweg, blijven windgeruis en bandengerol nu meer op de achtergrond.
Op het gebied van zitcomfort weet Mazda keurig in de pas te lopen met de concurrentie. De stoelen zijn uitgebreid te verstellen en weten je keurig op de plek te houden. Zelfs op de bochtige bergwegen rondom Barcelona, waar we de auto rijden. Qua binnenruimten zijn er legio concurrenten te noemen die de CX-5 voorbij streven, of het nu gaat om achterbankruimte of de kofferbak. Zo zal het lastig zijn om drie kinderstoelen op de achterbank te plaatsen, wat bij de Peugeot 5008 geen probleem is. En zowel de inhoud van de kofferruimte is niet vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan. Maar de CX-5 heeft weer andere kwaliteiten. Zo kun je de kofferbakmat omdraaien, zodat je een water- en vuilafstotende onderlaag krijgt. Makkelijk bij het vervoer van bijvoorbeeld huisdieren. Met die mat creëer je ook een egale laadbodem vanaf de kofferbakopening gezien, zodat je eenvoudig bagage kunt inschuiven en geen tildrempel hebt.

165 pk
213 Nm
201 km/h
10,5 s
7,5 (6.8) l/100km
153 g/km
D
22%
€ 36.490
€ 41.690
€ 764 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium

  • 2023 - Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • 2021 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 184 6AT Signature

  • 2017 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • 2015 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS

  • 2012 - Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • 2011 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M