Spaar door, ook voor veiligheid
Qua krachtbronnen is er de keuze uit een 35, 40, 45 of 50. Typenamen die verder eigenlijk nergens naar verwijzen. Laten we vooropstellen dat je liever niet met de 35 de weg op gaat. Het accupakket is met 52 kWh kleiner dan de 77 kWh uit de andere vermogensvarianten, waardoor je per saldo vaker aan de laadpaal staat. Het laden met de 35 gaat trager, omdat deze is begrensd op 7.2 kW bij thuisladen (AC) en 110 kW bij snelladen (DC). De 40, 45 en 50 laden met een snelheid van 11 kW (AC) en 126 kW (DC). Spaar dus 4.000 euro door en je komt met een aantrekkelijker totaalpakket thuis.
Prijzen starten net onder de 50.000 euro voor de Q4 35 Edition en lopen op tot een vanafprijs van 71.410,- euro voor de Q4 50 Quattro S edition. In alle gevallen een hogere prijs dan de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq. Redelijk vergelijkbaar qua prijs is de Mercedes Benz EQA en een paar duizend euro goedkoper is de Volvo XC40 Recharge. Onze testauto komt uit op een prijs van 62.367,- euro. Voor extra veiligheid dien je dan nog bij te betalen. Voor een bedrag van 1.200 euro krijg je dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp en botswaarschuwing. Zaken die, naar persoonlijke mening, eigenlijk standaard aanwezig zouden moeten zijn op dit type auto.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition