Lexus IS 250 Business Luxury

Michel van Breugel - 11 oktober 2006

Het rijden

In de IS250 wordt gebruik gemaakt van een V6 benzinekrachtbron met een vermogen van 208pk wat vrijkomt bij 6.400 toeren per minuut. De motor geeft zijn maximale koppel van 252Nm bij 4600t/min af.
Bij het starten van de krachbron, via de startknop, valt al op hoe stil de 6-cilinder zijn rondjes draait. Ook tijdens het rijden is de motor werkelijk fluisterstil. Als men echter echt de potentie uit de motor probeert te halen veranderd zijn toon in een hels gezoem. In de hogere regionen wordt het geluid echt hels en wordt er ver achterin het hoofd zelfs gedacht aan een toefje van de V8 machines van de betere sportwagenmerken. Zo lekker opzwepend is dat geluid!

De 252Nm trekkracht is niet bepaald indrukwekkend, maar de uitstekende zestraps sequentiële-automaat, die de hoge omwentelingssnelheid bepaald niet uit de weg gaat, weet er de vaart zeer goed in te houden. Zelf schakelen behoort ook tot de mogelijkheden met de flippers achter het stuurwiel, dat is echter gezien de kwaliteiten van de automatische versnellingsbak onnodig. Wanneer er toch word besloten handmatig te schakelen erger je je wellicht binnen de kortste keren aan de elektronica die voorrang krijgt om de koppelslip te variëren. In de praktijk komt het neer op het laat reageren van de gekozen versnelling of het tonen van een verkeerde versnelling in het display. Een symptoom waar overigens nogal wat zelfschakelende automaten last van hebben.

Ze hebben bij Lexus de IS250 zo stil gemaakt, dat nu tijdens het rijden andere geluiden te bespeuren zijn. Zo is het bandengeluid prominent aanwezig. Normaal gesproken zou dit geluid op de achtergrond treden van zowel motor- als windgeluid, echter deze zijn in de IS250 niet tot nauwelijks te bespeuren. De platte Bridgestone banden (225/45R17 voor en 245/45R17 achter) zijn standaard op de Business Luxury uitvoering. Voor meer comfort kan er gekozen worden om 16” lichtmetaal te laten monteren met bandenmaat 205/55R16 voor en 225/55R16 achter. Deze aanpassing zal het geluid zeker reduceren en het comfortgehalte op een hoger niveau tillen.

Het stuurgedrag is in deze Lexus heerlijk in balans. Het stuur werkt zeer direct en er zit veel gevoel in de algehele installatie. Doordat de motor de achterwielen aandrijft heb je geen last van aandrijfreacties in het stuur, en kan je de auto precies plaatsen waar je hem hebben wil. Ook over de reminstallatie; niets meer dan lof. Het pedaal is zeer goed doseerbaar en geeft precies door wat er bij de schijven gebeurd.

Over het algemeen kan gezegd worden dat de IS250 een heerlijke rijderswagen is waar je veel kilometers op de snelweg zonder problemen mee kan afleggen, waarbij de auto ook niet terugdeint voor een lekker landelijk kronkelweggetje.

208 pk
252 Nm
225 km/h
8,4 s
onb (9.8) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 39.460
€ 53.465
€ 980 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • Mazda 6 MPS

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • Volvo 850 T-5R

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • BMW 3 Serie 320d

  • Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2013 - Lexus IS300h F Sport Line

  • 2011 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2009 - Lexus IS 250C Executive

  • 2008 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2006 - Lexus IS 220d Business

  • 2005 - Lexus IS 250 Executive