Het exterieur
De vorige serie van de IS was al vanaf 1998 een regelrechte trendsetter met zijn exterieur. De compacte Lexus had zilverkleurige achterlichtunits die inmiddels ontelbare keren zijn gekopieerd, vooral in de tuning wereld. De nieuwe generatie heeft ‘gewone’ lichtblokken die achter helder rood glas schuil gaan en wat vals ‘uit de ogen’ kijken.
De IS kijkt niet alleen aan de achterzijde gemeen, ook aan de voorzijde is er een agressieve blik te bespeuren. De spitse koplampen geven hier toch wel het toonbeeld aan. Ook de grille aan de onderzijde met drie luchthappers toont aan dat het menens is. Aan de voorzijde valt ook op dat de koets breedgeschouderd is. Een lage glaspartij, een gedrongen lijn en goed gevulde wielkasten met 17” lichtmetaal geven de auto een sportieve look. Een aflopende daklijn zorgt ervoor dat alles in evenwicht oogt. Het formaat van de spiegels is eigenlijk de grote spelbreker in het fraaie lijnenspel. Ze zijn wel erg groot uitgevallen voor dit model wagen.
Met zijn 4,57m lengte, 1,44m hoogte en 1,80m breedte is de IS groter dan hij in lijkt. Toch zijn dit nagenoeg dezelfde maten als die van bijvoorbeeld de Volvo S60, en hij is zelfs groter dan de Mercedes C-klasse en BMW 3-serie.