Krachtbron met bewijsdrang
Je merkt wel degelijk verschil in rijgedrag ten opzichte van de wat bravere Ceed. De wegligging van de auto is ontzettend goed, waarbij het comfortabele karakter nooit helemaal wordt losgelaten. Als je de Sport-knop op de middenconsole indrukt, rijdt de auto het lekkerst. Vlot oppakken, direct stuurgevoel en langere versnellingen doen de auto zeker sportief overkomen. Bovendien weet de nieuwe 1.5 T-GDi zich te bewijzen als een hele soepele en proactieve krachtbron. De auto is merkbaar sneller dan met de 140 pk sterke 1.4 die wordt opgevolgd. De zeventraps automaat met dubbele koppeling blijkt ook in deze configuratie de transmissie die je moet hebben. Je betaalt weliswaar 2 mille extra ten opzichte van de handgeschakelde versie, maar daar krijg je ook nog een adaptieve cruise control en stuurhulp voor die in combinatie met de handbak niet leverbaar zijn.
Ander argument om voor de DCT7 te gaan, is dat in combinatie hiermee binnenkort mild-hybride techniek wordt geleverd. Daarmee rijd je net iets zuiniger, zij het in theorie. Op de testauto is deze techniek nog niet aanwezig, dus we kunnen je niets over het praktijkverbruik van de MHEV zeggen. Toch hebben we over het praktijkverbruik van de 1.5 zonder extra batterij ook geen klagen, want we scoren een redelijke 7,6 liter op de 100 kilometer. Door de tankinhoud van 50 liter is een pompbezoek dus geen dagelijkse bezigheid.