Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

- 14 maart 2021

Milde hybride voor nét dat extra zetje

Starten en rijden maar! Onder de kap van de auto ligt een 1.0 T-GDi driecilinder benzinemotor met 74 kW (100 pk) en 48-volt mild hybride-systeem. De technologie van mild hybride moet zorgen voor een brandstofreductie van drie tot vier procent en uiteraard een verminderde CO2 uitstoot. Vooral in het stadsverkeer voegt deze techniek concreet iets toe. Als je namelijk vanuit stilstand optrekt, helpt de Starter Generator de auto sneller en soepeler op gang te komen. De 48-volt accu helpt de motor tijdens het accelereren met een extra zetje van 4 tot 10 kW extra vermogen wat uiteraard samenhangt met de hoeveelheid opgeslagen energie in de accu en hoe diep je het gaspedaal intrapt. De batterij wordt voornamelijk gevoed door de energie die vrijkomt tijdens het remmen. De auto aan de stekker hangen is niet mogelijk.

Hoewel de brandstofreductie met 3 tot 4 procent wellicht bijna niet te voelen is in de portemonnee, voel je de extra power die het 48-volt systeem genereert tijdens het optrekken absoluut. De auto loopt heerlijk mee in het verkeer en je hebt geen moment het gevoel kracht tekort te komen. Wil je de motor nog iets feller op het gas laten reageren, dan is het mogelijk om de rijmodus in Sport te zetten waarbij de auto wat hoger in de toeren blijft hangen. De rijmodi Comfort en Eco bieden een heel evenwichtig rijgedrag en waren tijdens de testweek om die reden favoriet.

Met een verbruik van 6,1 liter per 100 kilometer noteert de i20 een prima score. Het kan echter zuiniger. Andere (echte) hybride auto's uit het B-segment zoals de Toyota Yaris en de Honda Jazz presteren het al snel om een liter brandstof extra per honderd kilometer te besparen.

100 pk
171 Nm
185 km/h
11,4 s
6,1 (5.2) l/100km
117 g/km
C
22%
€ 18.635
€ 26.535
€ 486 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

  • Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

  • Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine

  • 2015 - Hyundai i20 Coupé 1.2 HP Comfort

  • 2015 - Hyundai i20 1.2HP i-Motion

  • 2013 - Hyundai i20 1.2 i-Motion

  • 2009 - Hyundai i20 1.4i i-Catcher