Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

Johan Baars - 27 februari 2021

Groter en beter?

Concurrenten zoals Peugeot 3008 en de Nissan Qashqai zijn voorzien van kleine turbomotoren, Mazda denkt juist groter met deze CX-30. Je hebt namelijk de beschikking over een ongeblazen 2.0 liter en 186 PK, het vermogen wordt losgelaten op de voorwielen. De uitstoot van 143 gram ligt hoger dan hierboven genoemde modellen. De relatief hoge uitstoot komt mede door de zestraps automaat, wat deze transmissie extra duur maakt. Naast de grotere motorinhoud is de Mazda zonder turbo uitgevoerd. Bij de meeste auto's in deze klasse zie je een extra turbo toegevoegd, als compensatie van de missende vierde cilinder. Door de toepassing van mild-hybridetechniek beschikt de CX-30 wel over een extra elektrische boost, al zal je dat in de praktijk bijna niet merken.

Het rijden zelf voelt prima aan. De Mazda ligt vast op de weg en stuurt goed in de bochten. De sportieve inborst merk je niet alleen in het directe en meeslepende rijgedrag. De 18 inch wielen van 'onze' Luxury-uitvoering en de ietwat straffe afstelling maken de auto schokkerig op oneffen binnenwegen.

De sportstand is met één druk op de knop te bedienen, deze modus heeft direct invloed op het rijgedrag. De gasrespons is gretiger en de auto stuurt net iets zwaarder. Bovendien is in deze stand de reactie van de schakelflippers aan het stuur net iets sneller, om eenvoudig op en af te schakelen. Dit komt bij vakantieritten door de bergen goed van pas, maar in het lage Nederland heb je aan de automatische versnellingsbak voldoende. De bak is niet gemaakt om stevig te accelereren, maar gedijt heel goed bij een rustige en comfortabele rit. Nadeel van dit karakter is dat je niet snel het idee hebt dat de auto daadwerkelijk 186 pk heeft.
De souplesse van de motor, die zonder resonanties en bijgeluiden zijn werk doen, valt ook op bij het stationair draaien: je hoort bijna niet dat de krachtbron gestart is.

Ondanks de grotere motorinhoud zou de Skyactiv-X voor een gecombineerd verbruik van meer dan 1 op 20 moeten zorgen. Zo zuinig werd het bij ons niet, mede door de koude weersomstandigheden. Toch is het testverbruik van 7,0 liter op 100 km voor een tweeliter met dit vermogen prima te noemen. Daarmee is de auto zuiniger dan het testverbruik van minder potente concurrenten.
Door de automaat liggen uitstoot en verbruik wel significant hoger dan bij de handgeschakelde versie.

186 pk
240 Nm
204 km/h
8,6 s
7,0 (5.2) l/100km
138 g/km
D
22%
€ 29.580
€ 40.630
€ 745 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport

  • Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • 2020 - Mazda MX-30 E-Skyactiv Luxury

  • 2019 - Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury