Z-lijn
De cross-over past goed tussen de andere SUV's CX-3 en CX-5. Je zou juist daarom de naam CX-4 verwachten. Maar dit typenummer is al in gebruik en rijdt in China rond als een soort CX-5 Coupé.
De CX-30 heeft behoorlijk wat raakvlakken met de Mazda 3, qua grootte zijn ze beiden in het C-segment te schalen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er uiterlijke overeenkomsten zijn.
Zeker aan de achterzijde zien we wat gelijkenissen, zoals de langgerekte achterlichten en licht aflopende daklijn.
Maar de cross-over weet zich ook te onderscheiden: aan de zijkanten zien we een Z-lijn lopen, zeker als het licht er goed op valt. En met veel chromen details is de CX-30 eleganter, daar waar de 3 juist een sportieve snaar raakt met veel zwarte accenten.
Mazda heeft opnieuw goed op de details gelet, zoals de subtiel verwerkte keyless entry module in de handvatten en de dynamische knipperlichten bij het ontgrendelen van de auto. De saaie dagrijverlichting valt daarbij uit de toon; er brandt een enkel ledlampje in de koplampunit.
Punten pakt de auto met zijn fraaie diepe kleur. Het Soul Red Crystal staat de auto ontzettend goed en bovendien is de dikke laklaag een verademing ten opzichte van de sinaasappelschillen die we bij veel directe concurrenten en zelfs auto's uit hogere klasses zien. Met 1.150 euro is de meerprijs dan ook behoorlijk.
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
Seres 3
Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Peugeot e-2008 GT Premiere
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life