Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

Johan Baars - 27 februari 2021

Less is more

Door de rustige en ruime cabine voelt de Mazda van binnen vertrouwd aan. Het merk verstaat de kunst van het weglaten.
Van binnen onderscheidt de Mazda zich ten opzichte van de andere Aziaten. Waar anderen Oosterse fabrikanten meer knoppen toevoegen, gaat Mazda voor een overzichtelijk ne opgeruimd bedieningspaneel.

Waarin de CX-30 wat achterblijft is de ouderwetse snelheidsmeter, bij diverse concurrenten worden inmiddels digitale display's geplaatst achter het stuur. Gelukkig biedt de CX-30 een head-up display, door Mazda Active Driving Display genoemd. Verschillende rijgegevens en instructies worden mooi op de voorruit geprojecteerd, wat zorgt voor een goede focus op de weg.

Middenop het dashboard vind je het multimediasysteem. Qua schermgrootte kan de CX-30 prima meekomen en de draaiknop op de middenconsole maakt de bediening eenvoudig en doeltreffend. Bovendien projecteer je met hetzelfde gemak je smartphone op het scherm, via Apple Carplay of Android Auto. Onder de ruime middensteun bevindt zich de usbingang voor de aansluiting hiervan. Doordat deze koppeling onder de armsteun is verwerkt zal je niet door je telefoon afgeleid worden. Wel zo veilig.
Muziekliefhebbers kunnen eveneens genieten, want de Luxury-uitvoering is voorzien van een Bose geluidsinstallatie.

De zachte donkerbruine delen zijn toegevoegd aan het interieur om een premium gevoel te ervaren. De voorstoelen zitten comfortabel en zijn gemakkelijk in de juiste zithouding te verstellen. De achterbank is ruimer dan de CX-3, door de scherpe belijning van de auto is de hoofdruimte op de achterbank beperkt.

Ondanks de opgeruimdheid van het interieur, doet de auto niet kil aan. Dat komt mede door de fraaie lederen accenten op onder meer het dashboard en deurpanelen, die met hun bruine kleur mooi afsteken bij de zwarte kunststoffen van de Mazda. De materialen die in het interieur zijn gebruikt, voelen stuk voor stuk goed aan. Bovendien blijft het interieur vrij van kraakjes en piepjes.

Voorin bieden de stoelen een prima ondersteuning en bovendien zijn ze uitgebreid (elektrisch) te verstellen.
Achterin is de auto zeker niet de ruimste in zijn klasse, dat merk je aan de wat karige beenruimte. Hoofdruime biedt de auto dan weer meer dan je door de aflopende daklijn zou verwachten.

Door hetzelfde lijnenspel zou je ook verwachten dat de kofferruimte beperkt is. Maar wat ons betreft beschikt de CX-30 over een prima bagageruime.
De achterbak heeft geen tildrempel door de uitneembare bodemplaat. Deze kan handig opgevouwen worden, maar voelt niet heel stevig aan. Ons vermoeden is dat deze doorbuigt bij een forse belading.

186 pk
240 Nm
204 km/h
8,6 s
7,0 (5.2) l/100km
138 g/km
D
22%
€ 29.580
€ 40.630
€ 745 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport

  • Citro├źn C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • 2020 - Mazda MX-30 E-Skyactiv Luxury

  • 2019 - Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury