Niet enkel de buitenzijde
Het uiterlijk van de vorige generatie Yaris mocht dan niet zo spannend zijn geweest, de binnenruimte wist altijd hoge ogen te gooien. Gelukkig weet de nieuwe Yaris dit ijzersterke punt te behouden. Voorin is voor vrijwel iedereen een fijne en ruime zitpositie te vinden en ook achterin kunnen twee personen of drie kinderen een aardig plekje vinden. De stoelen zitten goed en bieden voldoende steun. De gebruikte materialen zijn veelal uit plastic opgetrokken. Groot voordeel hiervan is dat het over tien jaar en 150.000 km nog vrijwel hetzelfde uitziet als nu. Nadeel is dat het niet altijd fijn aanvoelt en op sommige plekken niet solide is. Een piepje hier, een kraakje daar; absoluut nadelen van deze harde plastic onderdelen waar het interieur van de Yaris niet vies van is.
Het hoge multimediascherm in het midden is erg prettig. Het testmodel is voorzien van een scherm van 7 inch. Bij een uitrustingsniveau verder wordt dit zelfs uitgebreid naar een scherm van 8 inch. Navigatie is geen standaard onderdeel van het multimediascherm en moet apart worden aangeschaft. Na jarenlange afwezigheid zijn Android Auto en Apple Carplay nu wel onderdeel van de uitrusting van de Yaris. Door je laadkabel van je mobiele telefoon met de USB-ingang van de auto te verbinden kunnen de applicaties van je telefoon worden weergegeven op het multimediascherm van de auto. Dit is vooral praktisch bij gebruik van Google Maps, Spotify of Flitsmeister. Bij gebruik van deze Android Auto en Apple Carplay heb je de standaard navigatie van de auto niet nodig.
Punt van aandacht is de bagageruimte van de Yaris. Met een inhoud van 286 liter en een flinke tildrempel is deze niet de meest praktische en grootste uit het segment. Concurrenten hebben het qua ruimteaanbod beduidend beter voor elkaar. Een Ford Fiesta mag zich rijk rekenen met 303 liter, de Opel Corsa komt met 309 liter, de Renault Clio meet 318 liter aan bagageruimte en de rijder van een Volkswagen Polo is spekkoper met 351 liter.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk