Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybride ST Line X

- 8 april 2020

Opgeruimd en digitaal

Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur van de Kuga is behoorlijk onder handen genomen. Ford staat nu niet direct bekend om haar strakke interieurdesigns. Bij de vorige Kuga was dit nog goed te zien. Ergonomisch gezien was het niet top en het straalde ook niet echt wat uit. In het nieuwe model is het dashboard een stuk strakker vormgegeven. Het aantal knopjes is drastisch teruggebracht en daardoor oogt het geheel opgeruimder. Ook is het binnenin een behoorlijk stuk ruimer en praktischer geworden. Door de verschuifbare tweede zitrij is een flexibele indeling van het interieur mogelijk. Desgewenst krijgen de achterpassagiers meer ruimte of kan de kofferbak tot een inhoud van 645 liter vergroot worden zonder de bank neer te klappen. De laadkabels kunnen netjes opgeborgen worden onder de laadvloer. Ruimte is er dus genoeg. Voorin zit je royaal en ondersteunen de stoelen het lichaam goed, maar ook achterin kun je als volwassene meer dan prima plaatsnemen. Wat hier wel opvalt, is dat de vloer relatief hoog staat ten opzichte van de stoelen. Je zit dus al vrij snel met opgetrokken knieën en dat is met name op langere ritten minder prettig.

Met het design en de praktische bruikbaarheid van het interieur zit het dus wel goed, maar Ford scoort nog steeds niet heel goed op het gebied van materiaalgebruik. De gebruikte materialen op de bovenkant van de deuren en het dashboard voelen zacht aan en zijn van voldoende kwaliteit, maar ogen door het licht glimmende oppervlak goedkoop. Voor de onderkant van het dashboard is er wel gebruik gemaakt van een hardere soort plastic. Het interieur doet in dit opzicht haast een beetje Amerikaans aan, waarbij de rode stiksels van de ST-Line gelukkig nog zorgen voor de nodige franje. 

Wat betreft de multimedia kom je niets tekort in de nieuwe Kuga. Het 12,3 inch digitale instrumentarium springt hierbij het meest in het oog. Het scherm kent een hoge resolutie en is makkelijk af te lezen, waarbij de informatie op een overzichtelijke manier geprojecteerd wordt. Zo uitgebreid configureerbaar als Virtual Cockpit van Volkswagen is het echter niet. Bovendien oogt het scherm op het dashboard wat klein naast het digitale instrumentarium. Het was mooier geweest als Ford hiervoor ook gebruik had gemaakt van een breedbeeld display met een hogere resolutie. Verder werkt het SYNC-3 systeem zoals we dat gewend zijn. Het zit duidelijk in elkaar en werkt snel. Je smartphone is draadloos op te laden en via FordPass Connect kun je diverse gegevens over je auto oproepen op je smartphone, zoals het laadniveau en het onderhoudsinterval. Voor muziekliefhebbers: het B&O-geluidssysteem met tien speakers, een subwoofer en 575 Watt aan vermogen klinkt fantastisch. Doordat de nieuwe Kuga van binnen enorm stil is, komt de muziek goed tot zijn recht.

225 pk
200 Nm
200 km/h
9,2 s
4,6 (1.4) l/100km
26 g/km
A
22%
€ 33.325
€ 49.940
€ 916 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense

  • Aiways U5 63 kWh Showroom

  • Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+

  • Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack

  • Mercedes-Benz GLB 200 7G-DCT Advantage

  • Peugeot 3008 HYbrid4 GT

  • Skoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline Business

  • Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone 2WD

  • 2017 - Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • 2013 - Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium

  • 2013 - Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium

  • 2009 - Ford Kuga 2.5T Titanium

  • 2008 - Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium